Hopp til hovedinnholdet

Hva er nettikette?

Nettikette er et sammensatt ord av ordene nett og etikette. Nettikette beskriver dermed oppførselsregler for respektfull og passende kommunikasjon på Internett.

Nettikette kalles også etikette for Internett. Dette er ikke juridisk bindende regler, men anbefalte regler for etikette. Nettikette brukes mest til å håndtere ukjente mennesker på Internett. Regler for nettikette veldig avhengig av plattformen og dets deltakere. Generelt er det opp til operatøren av et nettsted eller en kommunikasjonsapp å spesifisere typen og omfanget av nettiketten. Det er også deres ansvar å overvåke overholdelse av disse grunnleggende reglene og straffe brudd på dem.

Nettikette: Generelle regler for oppførsel

Når du kommuniserer på Internett, bør du alltid huske at du kommuniserer med mennesker og ikke bare med datamaskiner eller smarttelefoner. Som i den virkelige verden er regler for etikette nødvendig på Internett. Nettikette er derfor viktig for å unngå uheldige konsekvenser.

Nedenfor finner du 20 generelle anbefalinger for oppførsel på Internett som du bør følge når du kommuniserer på nettet.

1. Hold deg til atferdsreglene på nettet som du følger i det virkelige liv

Når du kommuniserer på nettet, bør du huske etikettreglene du følger i hverdagen din. Avstå fra å provosere, true eller fornærme andre. Respekter andres meninger og uttrykk konstruktiv kritikk. Husk at du kan bli tiltalt for å fornærme folk på nettet.

2. Nettikette: Tenk på personen

Tenk på personen bak datamaskinen når du skriver meldingene dine. Du kommuniserer ikke med en maskin, men med ekte mennesker. Vurder også hva og hvordan du skriver. Fordi Internett glemmer ikke! Et skjermbilde eller en kopi av meldingene dine blir raskt laget og eksisterer fortsatt, selv om du sletter meldingene dine etterpå.

3. Presenter din beste side på nettet

Kommunikasjon på Internett leveres med en viss anonymitet som ikke eksisterer i det virkelige liv, når du snakker med noen ansikt til ansikt. Ofte fører denne anonymiteten til en lavere hemningsterskel for mange brukere og de oppfører seg frekt på nettet hvis du for eksempel er uenig med dem.

Sørg for at du viser din beste side på nettet. Vær vennlig og respektfull, selv om du er uenig. God nettikette er preget av respekt, høflighet og profesjonalitet.

Et tips: Du bør generelt avstå fra å skrive meldinger eller enkeltord med bare store bokstaver – selv om du vil understreke noe. Store bokstaver på Internett betyr skriking og anses som uhøflig.

4. Les først, spør etterpå

Har du et spørsmål om noe? Ta deg tid til å lese svarene i de forrige diskusjonsinnleggene nøye først. Det er god sjanse for at noen allerede har svart på spørsmålet ditt. Hvis du skriver et svar som ligner på andres, viser det de andre at du ikke har lagt vekt på samtalen så langt.

Husk at samtaler på nettet kan skje veldig raskt. Det er derfor viktig å samle all informasjonen før du svarer eller stiller spørsmål.

5. Nettikette: Vær oppmerksom på grammatikk og tegnsetting

Ta deg tid til å lese gjennom svarene dine igjen. Sjekk dem for grammatikk, tegnsetting og riktig stavemåte. Det kan være veldig frustrerende for den andre personen hvis de må tyde dårlig skrevne setninger for å forstå meningen bak dem. I tillegg tar feil grammatikk vekk oppmerksomheten fra målet med meldingen din.

Grammatikk, staving og tegnsetting blir spesielt viktig når du skriver e-poster eller annen korrespondanse som du sender til kolleger eller overordnede. Hvis du er litt svak i grammatikk og rettskriving, trenger du ikke bli motløs. Bruk stavehjelpemidler før du sender meldinger.

Et annet tips: Husk alltid også når du skriver e-post å bruke riktig formel for hilsen og avskjed. Disse er også en del av nettikette.

6. Respekter andres privatliv

Denne regelen bør følges ikke bare i daglig bruk av nettkommunikasjon, men også på jobben. Ikke bare videresend informasjon som er sendt til deg uten først å få tillatelse fra den opprinnelige avsenderen. Når du sender private e-postmeldinger til flere mottakere, bør du bruke blindkopi (BCC) i stedet for vanlig kopi (CC). Mange mennesker liker ikke at navn og e-postadresser blir gitt videre til folk de ikke kjenner selv.

Denne regelen på Internett gjelder også for opplasting og deling av bilder eller videoer som viser andre mennesker. Før du sirkulerer slike private filer, må du kontakte de berørte personene.

Helt til slutt: Respekter andres personvern og ikke registrer deg for nyhetsbrev, fora eller lignende med andres navn eller e-postadresse.

7. Respekter andres tid og båndbredde

Vi lever i en mye raskere verden enn foreldrene eller besteforeldrene våre er vant til. Informasjon kan sendes til forskjellige mennesker verden rundt i løpet av sekunder – og uten mye anstrengelse. Likevel er båndbredden, det vil si informasjonskapasiteten til ledninger og kanaler, begrenset. Det ligner på mennesker. Tenk på denne begrensede mottakeligheten av informasjon når du sender meldinger til dine venner, kolleger eller overordnede.

Kommer du raskt til poenget i e-postene dine? Er argumentene dine formulert riktig og klart gjenkjennelige? Ingen ønsker å kaste bort unødvendig tid på en e-post hvis hovedmeldingen bare finnes på slutten av e-posten. Det tar tid og krefter, og er ganske enkelt irriterende. Vurder også hvem som virkelig trenger å være på listen over mottakere. Tross alt er respekt for andres tid og båndbredde også en del av nettikette.

8. Tilgi andres feil

Alle som går på nett på fora og nettverk var en gang nybegynnere. Som på alle andre områder kan du gjøre feil som nybegynner. I nettkommunikasjon kan dette være mangel på etikette eller manerer.

Ofte er disse stavefeil, overflødige spørsmål eller svar som er for lange. Med dette i tankene er det viktig å tilgi motpartens feil. Hvis det bare er mindre feil, er det best å ikke reagere på dem i det hele tatt. I tilfelle en større feil, for eksempel et galt sitat, meldinger skrevet bare med store bokstaver eller dårlig grammatikk og tegnsetting, er det best å påpeke det for personen i en privat melding.

Et tips: Sarkasme i skriftlig form er ikke alltid gjenkjennelig for alle på Internett. Det er derfor bedre å være objektiv. Hvis du fortsatt vil uttrykke sarkasme blant venner eller nære kolleger, bruk emojis som for eksempel smileys eller GIF-er. Når de er nøye valgt, kan emojis forsterke meldingen din.

9. Nettikette: Ikke misbruk makten din

På Internett, som i virkeligheten, har noen mennesker mer makt enn andre. Moderatorer i et forum, eksperter i selskaper eller systemadministratorer. Hvis du har mer makt enn andre, har du ikke rett til å utnytte denne makten.

Ikke spioner på kolleger eller chattedeltakere bare fordi du har de tekniske midlene til å gjøre det. For eksempel bør systemadministratorer aldri lese private e-poster eller skaffe informasjon om lønnsstrukturen i selskapet.

10. Hjelp med å holde flammekriger under kontroll

Flammekriger er meldinger som inneholder aggressiv personlig kritikk eller angrep på en person. I gruppechatter degenererer ofte heftige diskusjoner til såkalte flammekriger. Hvis du kommer inn i en slik diskusjon, bør du holde deg utenfor den. Husk alltid at du skal behandle andre slik du ønsker å bli behandlet selv. Blasfemi er ikke en del av nettiketten.

Husk også at fornærmelser og trusler på Internett kan få juridiske konsekvenser for deg. Ikke la deg friste til å komme med slike kommentarer, selv ikke i heftige diskusjoner. Demonstrer i stedet eksemplarisk oppførsel på nettet.

11. Vit hvor du er i cyberspace

Nettikette tolkes forskjellig forskjellige steder på Internett. For eksempel er det helt normalt å spre sladder i en TV-diskusjonsgruppe. Men hvis du gjør dette i en seriøs diskusjonsgruppe, vil du raskt gjøre deg upopulær. Det er derfor viktig at du vet hvor du er på Internett.

Dette betyr også at hvis du er i et nytt område som er ukjent for deg, må du se deg rundt og lære deg reglene. Få en idé om hvordan andre mennesker i dette området av cyberspace kommuniserer med hverandre og tilpass deg dem.

12. Hatytringer og nettikette

Hatytringer på Internett er et økende problem, spesielt i sosiale medier. Det finnes ofte i støtende kommentarer under bilder eller innlegg. Imidlertid er det gang på gang koordinerte handlinger fra spesifikke aktører som slår seg sammen for det ene formål å spre hatkommentarer. Ikke sjelden blir sosiale eller religiøse marginale grupper, utlendinger eller svarte personer ofre for slike handlinger.

Hva kan du gjøre mot hatytringer? Hvis du kommer over slike uttalelser på Internett, bør du rapportere dem til leverandøren av nettstedet. Ofte vil du finne muligheten til å rapportere et innlegg rett under det på sosiale medier. Leverandørene er juridisk forpliktet til å slette innhold som åpenbart er ulovlig innen 24 timer.

I tillegg kan du aktivt nærme deg spredere av hatytringer og prøve å ugyldiggjøre uttalelsene og deretter lære opp de skyldige. Det anbefales å be om påståtte «fakta» og ta en klar posisjon mot hat. Styr diskusjonen i en mer positiv retning. Du må imidlertid under ingen omstendigheter reagere med hat eller fornærmelse. Du kan også holdes ansvarlig for dette.

Children need special protection on the internet

Nettikette: Sikkerhetsregler for barn

Internett er en berikelse for alle – i hverdagen, på skolen og på jobben. Imidlertid bringer det med seg noen risikoer og ulemper, som for eksempel det mørke nettet. Snakk med barnet ditt og forklar mulige risikoer ved Internett. Respekt barnets privatliv og forklar følgende regler for barn på Internett:

13. Barn på Internett: Ikke gi ut personlig informasjon

I disse tider med sosiale medier, identitetstyveri og sosial manipulasjon er det viktig å holde personlig informasjon hemmelig! Under ingen omstendigheter skal barnet ditt dele passord eller personlig informasjon slik som deres navn, adresse eller telefonnummer på nett. Navnet på skolen eller klubber bør også holdes hemmelig.

14. Bruk et nøytralt kallenavn

Sørg for at barnet ditt bruker et nøytralt kallenavn i chatterom. Dette skal under ingen omstendigheter avsløre barnets identitet. I tillegg sørger et nøytralt kallenavn for at andre ikke føler seg fornærmet eller latterliggjort.

15. Nettikette og roboter/trollposter

Roboter er dataprogrammer som vanligvis automatisk følger opp en oppgave uten å kreve noe samspill med mennesker. I sosiale mediekanaler legger ofte roboter ut kommentarer eller til og med egne innlegg.

De spammer ofte i forum eller i kommentarene under innlegg. Dette er irriterende og tidkrevende, ettersom disse svarene må identifiseres og fjernes. Roboter er derfor ikke en del av nettikette og bør hvis mulig unngås.

16. Regler for barn på Internett: Ikke stol på chatdeltakere

Barnet ditt bør alltid nærme seg fremmede med sunn skepsis. Du vet aldri hvem som virkelig gjemmer seg bak det morsomme profilnavnet og bildet. For eksempel bør barnet ditt aldri møte en fremmed bare fordi de kom godt overens i en chat-samtale. Det kan være en voksen med uærlige hensikter.

På samme måte bør du forklare barnet ditt at de ikke skal legge til fremmede som venner på sosiale medier som Facebook eller Instagram. Barnet ditt bør heller ikke bare åpne e-poster og andre meldinger og laste ned vedlegg. Når de gjør det, kan barnet ditt ved et uhell laste ned en trojaner eller annen skadelig programvare.

17. Rettferdighet først: Ikke ekskluder noen

Hvis barnet ditt kommuniserer i en privat gruppe, bør det avstå fra å fortelle innsidervitser ikke alle i gruppen vil forstå. Da er det bedre å sende en privat melding til denne personen. Andre chatdeltakere skal ikke føle seg ekskludert. Nettikette omfatter verdier som toleranse, respekt og hjelpsomhet. Dette betyr også at bare det språket som brukes av alle, bør brukes.

I en skolegruppechat skal barnet ditt alltid sørge for at alle chattemedlemmene er på samme nivå, for eksempel under en gjennomgang eller presentasjon. Når barnet ditt forklarer et emne som kanskje ikke er klart for alle, er det lurt å svare på spørsmål om emnet.

18. Nettikette for barn: Hold det kort og oversiktlig

Innlegg, svar og til og med spørsmål bør holdes så korte og tydelige som mulig. Ingen ønsker å lese en unødvendig mengde tekst som ikke bidrar til å svare på problemet.

Intrikat språk og repetisjoner forstyrrer chatter og forumer. I tillegg kan stavefeil gjøre det vanskeligere å lese og forstå hva som blir sagt. Videresending av kjedebrev har heller ingen plass i respektfull nettkommunikasjon.

19. Nettikette og nettlæring (tips til elever)

I kjølvannet av COVID-19-pandemien foregikk mye skoleundervisning på nettet. Hjemmeundervisning/resource-center/preemptive-safety/home-office var en ny utfordring som elever, lærere og foreldre måtte overvinne sammen. Her er noen tips for undervisning hjemmefra:

  • Barn skal støtte hverandre, for eksempel ved å svare på klassekameratens spørsmål på en chattråd.
  • Be barna dine om ikke å ta opp digitalt eller ta skjermbilder av leksjonene uten å få lærerens tillatelse først.
  • En høflig og respektfull tone er helt nødvendig i hjemmeundervisning.
  • Passord og legitimasjon gitt av skolen må under ingen omstendigheter overføres av barn til tredjeparter.
  • Barn skal være klare noen minutter før timen starter for å komme i gang i tide. Undervisningsmaterialet skal være klart, og kameraet til videokonferansen skal alltid være slått på. Du bør også sørge for at barnet ditt kler seg som det ville gjort på skolen.
  • Elevene skal si fra hvis de har spørsmål eller kommentarer. Etterpå bør de dempe mikrofonen igjen for ikke å forstyrre leksjonen med bakgrunnsstøy.

20. Stol på barnet ditt

Til slutt den viktigste regelen for barns bruk av Internett: Stol på barnet ditt. Tross alt kan du ikke titte over skulderen deres hele tiden, enten barnet ditt lærer via datamaskin, smarttelefon eller nettbrett. Barnet ditt lærer best gjennom sine egne opplevelser. Stol på barnets evner, og avstå fra å hele tiden overvåke barnets internettaktiviteter. Det er vanligvis nok å vite at barnet ditt kan be deg om hjelp hvis det verste skjer.

Konklusjon

Hvis du følger de ovennevnte nettikettereglene, vil du ikke ha noen problemer med nettkommunikasjon i hverdagen, i klassen eller på jobben. I tillegg vil din respektfulle og vennlige oppførsel bli lagt merke til positivt av kolleger og overordnede.

Spesielt for barn er det viktig å lære de riktige reglene for etikette på Internett i tidlig alder. Sosial samhandling og de riktige reglene for etikette og atferd på Internett er like viktig som i det virkelige liv.

Disse sikkerhetsløsningene omfatter foreldrekontroll for Internett:

Kaspersky Safe Kids

Kaspersky Total Security

Kaspersky Security Cloud

Interessante artikler om andre nettemner for foreldre:

Topp 10 måter å stoppe nettmobbing på

Hva er nettfisking?

Nøkkelen til trygg hjemmeundervisning

Nettikette: 20 regler på Internett for deg og dine barn

Hva er nettikette? ✓ Med disse 20 reglene vil du og barna dine lære riktig oppførsel på Internett og i nettkommunikasjon. ✓
Kaspersky Logo