Kaspersky Labs retningslinjer for personvern for webområder

Disse retningslinjene for personvern gjelder for AO Kaspersky Lab, med adressen bygn. 3, 39A, Leningradskoe Shosse, Moskva, 125212, Den russiske føderasjon, og Kasperskys datterselskapers ("Kaspersky", "Kaspersky Lab" eller "vi") webområder som mottar data og har koblinger til disse retningslinjene for personvern. De gjelder ikke for Kaspersky-webområder som ikke viser eller har koblinger til disse retningslinjene for personvern, eller som har egne retningslinjer for personvern. De gjelder heller ikke for Kaspersky Lab-tjenester og -produkter med mindre disse har koblinger til disse retningslinjene for personvern.

I disse retningslinjene for personvern informerer vi om hvordan de personlige dataene dine blir behandlet når du bruker webområdene våre, i tillegg til hvilket personvern som gjelder for dataene. Siden vi er et selskap som holder på med sikkerhetsekspertise, tar vi personvernet og sikkerheten til dataene dine svært alvorlig. Derfor er vi forpliktet til å respektere og beskytte personvernet ditt, og til å behandle de personlige dataene dine konfidensielt. Vi anbefaler at du besøker dette webområdet regelmessig ettersom denne personvernpolicyen kan endres som følge av lovendringer eller nye interne rutiner hos oss.

Klikk her for å finne ut mer om Kaspersky Labs globale retningslinjer for personvern.

Sist oppdatert: 01.12.2017

1. Hva betyr personlige data?

"Personlige data" er alle opplysninger om en ekte person som enten er identifisert eller kan identifiseres. Hvis vi ikke kan (eller i det minste ikke uten uforholdsmessig mye tid og krefter) opprette en direkte kobling til deg personlig, er ikke disse opplysningene personlige data.

2. Hvordan behandler vi generelt sett de personlige dataene dine?

Generelt prinsipp

Generelt sett kan du besøke og lese det meste av innholdet på webområdet vårt uten å oppgi noen personlige data.

Statistiske data

Serverne våre lagrer enkelte data i anonymisert eller pseudonymisert format for å kunne hente frem informasjon du ber om, fra webområdene våre. Disse dataene er nødvendige for levering av tjenester og/eller statistiske eller sikkerhetsmessige formål. I denne konteksten lagres generelle opplysninger, for eksempel domenenavnet ditt eller typen nettleser du bruker. Disse dataene lar oss ikke trekke noen konklusjoner om identiteten din. Disse anonymiserte eller pseudonymiserte dataene slettes med en gang de har blitt evaluert for statistiske formål.

Oppgradert innhold

For at du skal få tilgang til ulike typer innhold, for eksempel tekniske dokumenter eller videoer, melde deg på arrangementer eller finne tilpasset markedsføringsmateriell, ber vi deg om å oppgi e-postadressen din og navnet ditt. Dette vil være obligatoriske data som er nødvendige for å få tilgang til dette oppgraderte innholdet, og for at vi skal kunne tilby ytterligere informasjon om annet innhold. Disse dataene brukes av det lokale Kaspersky-kontoret som er ansvarlig for området ditt, for at du skal kunne få ytterligere informasjon om produkter og tjenester som kan være av interesse. Abonnementet er frivillig. Du kan si det opp når som helst ved å bruke den aktuelle koblingen i e-postmeldingen. I så fall slettes registreringsdataene dine, og du vil ikke kunne få tilgang til oppgradert innhold lenger, med mindre du abonnerer på det igjen.

Kostnadsfrie prøveversjoner

Hvis du vil prøve produktene våre, ber vi deg også om e-postadressen din og navnet ditt. Vi bruker disse opplysningene til å sende deg aktiveringskoden og minne deg om at prøveperioden avsluttes. Opptil 14 dager etter at prøveperioden er avsluttet, kan du motta en endelig påminnelse og et tilbud om å kjøpe en full lisens. Det er frivillig å registrere seg for en prøveperiode. Du kan trekke tilbake samtykket ditt når som helst ved å bruke koblingen for å si opp abonnementet i e-postmeldingen. Vi sletter opplysningene dine med en gang du trekker deg, med mindre du bestemmer deg for å kjøpe en full lisens.

Nyhetsbrev, gratis produktoppdateringer og spesialtilbud

Hvis du har registrert deg for det og oppgitt navnet ditt og e-postadressen din, bruker vi disse dataene til å gi deg ytterligere informasjon om produkter og tjenester, gratis produktoppdateringer samt spesialtilbud som kan være av interesse. Abonnementet er frivillig, og du kan avslutte det når som helst ved å klikke på koblingen for å avslutte abonnementet som du finner i alle e-postmeldinger. I så fall slettes navnet ditt og e-postadressen din, og vi vil ikke lenger sende deg slike e-postmeldinger, med mindre du registrerer deg på nytt. 

Kontaktskjemaer

Hvis du vil kontakte oss via kontaktskjemaene og støtteskjemaene våre, blir du bedt om å oppgi kontaktinformasjonen din (feltene merket "*"). Vi bruker disse opplysningene utelukkende, og bare i den grad det er nødvendig, til å kontakte deg og gi deg informasjonen du ønsker. Du står fritt til å oppgi ytterligere opplysninger (via feltene som ikke er merket "*"), som vi selvfølgelig behandler i henhold til alle gjeldende krav til datasikkerhet. Disse dataene videresendes til det lokale Kaspersky-teamet som er ansvarlig for området ditt. Det lokale Kaspersky-teamet bruker dataene for å komme i kontakt med deg.

Live webchat

Når du bruker tjenesten vår for live webchat, behandler vi personlige data du oppgir, kun for å gi deg tjenesten og oppfylle forpliktelsene våre i den forbindelse. Merk spesielt følgende:

  • Vi behandler chatteøktdata som IP-adressen din, dato og klokkeslett for chattene samt chatinnholdsdata og opplastede filer for å gi deg tjenesten.
  • I tillegg behandler vi innholdet i chattene dine med støtteteamet vårt (chattelogg) og eventuelle opplastede filer for å kontrollere og forbedre kvaliteten på tjenesten og/eller få en bedre forståelse av forespørsler ved sammenligning med tidligere chatter.
  • Vi behandler e-postadressen din, aktiveringskoden din og lisensnummeret ditt for å la kundestøtteagenten se kontodetaljene dine og ta seg av forespørselen din og for å få innhold i chattene dine sendt til deg.

Årlige kundetilfredshetsundersøkelser for brukere av teknisk støtte

Kaspersky Lab gjennomfører en årlig undersøkelse for brukere av teknisk støtte med formål om å forbedre kvaliteten på tjenesten. For å gjennomføre den årlige kundetilfredshetsundersøkelsen mottar vi følgende informasjon:

  • e-postadressen din, som gjør det mulig for oss å identifisere deg som bruker i databasen vår og knytte meningen din i undersøkelsen til kontaktene dine og loggen over forespørsler du har sendt til det tekniske støtteteamet vårt
  • vurderingen du gav til det tekniske støtteteamet vårt, og anbefalinger som vil bli brukt for å forbedre kvaliteten på tjenestene som leveres av teknisk støtte hos Kaspersky Lab

Juridisk nødvendighet

Vær oppmerksom på at vi kan komme til å videreformidle den personlige informasjonen din hvis vi er juridisk forpliktet til å gjøre dette etter pålegg fra offentlige etater, domstol eller politi eller av hensyn til offentlig eller personlig sikkerhet eller for å hindre eller stanse aktivitet vi anser for å være ulovlig.

3. Hvordan behandler vi de personlige dataene dine på spesielle webområder?

My Kaspersky, Kaspersky Small Office Security Management Console, Anti-Theft Web Management og Protect a Friend, samlet kalt "portalen"

Kontoregistrering

For å kunne bruke portalen og få tilgang til alle tilhørende funksjoner må du opprette en personlig konto. Dette krever at du oppgir e-postadressen din (som blir brukernavnet ditt) og et passord. Vi vil bare behandle og bruke denne informasjonen for å gi deg tjenestene i portalen, med mindre du uttrykkelig samtykker i behandling eller bruk for andre formål (for eksempel for å motta nyttig, oppdatert informasjon om Kaspersky Lab-produkter og -tjenester via e-post).

Hvis du vil logge på My Kaspersky med Facebook-legitimasjon, må du knytte kontoen din til en Facebook-konto.

Se Facebooks retningslinjer for data hvis du vil ha mer informasjon om hvordan Facebook håndterer personlige data.

Kontoinnstillinger og kjøp

Ved hjelp av funksjonen Kontoinnstillinger kan du når som helst gjennomgå, oppdatere eller korrigere kontodataene dine, passordet ditt og preferansene dine eller slette kontoen din. I tillegg kan du se gjennom kjøpshistorikken din fra nettbutikkleverandøren vår.

I Kontoinnstillinger kan du også knytte et bankkort til kontoen for å gjøre det enkelt å kjøpe andre Kaspersky Lab-produkter og -tjenester. Hvis du aktiverer dette alternativet, vil nettbutikkleverandøren vår knytte bankkortdataene dine til kontoen og lagre dem for fremtidige bestillinger. Kaspersky Lab vil opprette en spesiell kobling til kontoen din hos nettbutikkleverandøren og sende bestillinger på dine vegne når de er utført av deg. Nettbutikkleverandøren vår vil også gi oss informasjon om utløpsdatoen på bankkortet ditt og de fire siste symbolene i bankkortnummeret. Vi vil imidlertid ikke ha tilgang til andre data om kredittkortet ditt som er lagret av nettbutikkleverandøren. Koblingen til kontoen din vil bare bli opprettet teknisk med en intern bruker-ID og et tilhørende passord. Denne legitimasjonen vil ikke gi oss tilgang til bankkortet ditt eller andre personlige data som er lagret av nettbutikkleverandøren vår. Den interne bruker-ID-en brukes for å utløse bestillinger fra deg gjennom nettbutikken.

Enheter

Etter registrering vil du kunne administrere alle enhetene du sikrer ved hjelp av Kaspersky Lab-produkter. Du kan for eksempel sikre tapte eller stjålne enheter, enkelt sjekke statusen til Kaspersky Lab-produkter på hver enhet eller løse eksisterende problemer. Hvis du vil gjøre dette, må du koble til enhetene ved hjelp av funksjonen Enheter. I så fall blir det opprettet en kobling mellom portalkontoen din og enhetene du kobler til. Denne blir selvfølgelig bare brukt for å kunne gi deg administrasjonstjenestene knyttet til Enheter, med mindre du uttrykkelig samtykker i bruk for andre formål.

Lisenser

Du kan administrere alle Kaspersky Lab-produktlisensene dine ved hjelp av funksjonen Lisenser hvis du legger til den gyldige aktiveringskoden for hvert produkt og kobler den til enheten den brukes på. Du kan også velge å bli automatisk minnet på utløp av lisenser eller bruke en funksjon for automatisk fornyelse. Påminnelser vil bare bli sendt til deg via e-post hvis du uttrykkelig samtykker i dette.

Støtte for brukere av produkter for hjemmebruk og produkter for små bedrifter (via My Kaspersky-portalen)

Hvis du ber om støtte fra det tekniske støtteteamet eller Virus Lab-teamet vårt, ber vi om informasjon som er nødvendig for å gjøre det mulig for oss å gi deg slik støtte, for eksempel registrerings-/lisensnummer, e-postadresse, informasjon om produktet som problemet er relatert til, informasjon om maskinvare og programvare på datamaskinen og problemet som oppstår. Videre kan det være nyttig eller nødvendig for dette formålet å sende oss filer du har problemer med, via opplastingsfunksjonen. Disse filene kan også inneholde personlige data, som filnavn, metadata eller innhold knyttet til en persons identitet. Det er selvfølgelig alltid ditt valg om du vil laste opp filer eller ikke.

Webområdet Kaspersky Motorsport

Paddock

Når du registrerer deg for Paddock, behandler vi fornavnet ditt, etternavnet ditt, e-postadressen din og brukernavnet/passordet du har valgt, og sender deg en e-postmelding for å bekrefte registreringen.

Når du har logget på, vil du kunne justere de personlige preferansene dine og legge igjen kommentarer til andre brukere. Disse kommentarene vil være synlige for alle brukere så lenge de anses som passende i systemene våre, og brukernavnet ditt vil stå oppført ved kommentaren din. Vi forbeholder oss retten til å nekte kommentarer etter eget skjønn, av hensyn til andre Paddock-brukere.

Du kan når som helst slette Paddock-kontoen din, hvis du skulle ønske det. Hvis du sletter kontoen din, vil vi slette den personlige informasjonen din hos oss innen 24 timer.

Vi vil sende deg e-postmeldinger for å holde deg orientert om ny funksjonalitet og fortelle deg om når Paddock er åpen før løpene, og fra tid til annen e-postmeldinger om relevante produkter vi mener kan være av interesse.

Kom i kontakt med oss

Når du har angitt informasjon i denne delen av webområdet, sender vi deg en e-postmelding for å bekrefte abonnementet. Når abonnementet er bekreftet, vil vi regelmessig sende deg e-postmeldinger for å holde deg orientert om siste nytt fra Kaspersky Motorsport. Du kan endre opplysningene dine og stoppe abonnementet når som helst ved å bruke de relevante koblingene i hver e-postmelding.

Kontakt oss

Når du har angitt informasjon i denne delen av webområdet, sender vi deg en e-postmelding for å bekrefte at vi har mottatt forespørselen. Vi vil bare bruke de personlige opplysningene dine fra dette skjemaet til å svare på forespørselen din.

Kaspersky Endpoint Security Cloud

Kontoregistrering

For å kunne bruke Kaspersky Endpoint Security Cloud og få tilgang til alle tilhørende funksjoner må du opprette en personlig konto. Dette krever at du oppgir e-postadressen din (som blir brukernavnet ditt) og et passord. Vi vil bare behandle og bruke denne informasjonen for å gi deg tjenestene i Kaspersky Endpoint Security Cloud, med mindre du uttrykkelig samtykker i behandling eller bruk for andre formål (for eksempel for å motta nyttig, oppdatert informasjon om Kaspersky Lab-produkter og -tjenester via e-post).

Kontoinnstillinger

Ved hjelp av funksjonen Kontoinnstillinger kan du når som helst gjennomgå, oppdatere eller korrigere kontodataene dine, passordet ditt og preferansene dine eller slette kontoen din.

Enheter

Etter registrering vil du kunne administrere alle enhetene du sikrer ved hjelp av Kaspersky Lab-produkter i Kaspersky Endpoint Security Cloud. Du kan for eksempel sikre tapte eller stjålne enheter, enkelt sjekke statusen til Kaspersky Lab-produkter på hver enhet eller løse eksisterende problemer. Hvis du vil gjøre dette, må du koble til enhetene ved hjelp av funksjonaliteten i Kaspersky Endpoint Security Cloud. I så fall blir det opprettet en kobling mellom kontoen din og enhetene du kobler til. Før du kan begynne å administrere enheter via Kaspersky Endpoint Security Cloud, må du ta alle nødvendige forholdsregler for å overholde gjeldende lovverk for bruk av Kaspersky Endpoint Security Cloud-tjenester. I tillegg må du justere innstillingene for funksjonaliteten i Kaspersky Endpoint Security Cloud i den grad det er nødvendig for overholdelse i det aktuelle bruksområdescenarioet. Se vår nettbaserte dokumentasjon hvis du vil ha mer informasjon.

For å sikre at Kaspersky Endpoint Security Cloud skal kunne brukes som forutsatt, overfører administrerte enheter data til administrasjonsserveren. For listen over data som samles inn på administrerte enheter av Kaspersky Endpoint Security Cloud, kan du se avsnittet About data provision.

Kaspersky Security for Microsoft Office 365

Kontoregistrering

For å kunne bruke Kaspersky Security for Microsoft Office 365 og få tilgang til alle funksjonene må du opprette en personlig konto, noe som krever at du gir oss e-postadressen din, bedriftsnavnet og passordet. Du kan bruke en Kaspersky Endpoint Security Cloud-konto. Vi vil bare behandle og bruke denne informasjonen for å kunne gi deg tjenesten Kaspersky Security for Microsoft Office 365, med mindre du uttrykkelig samtykker i behandling eller bruk til andre formål (for eksempel for å motta nyttig, oppdatert informasjon om Kaspersky Lab-produkter og -tjenester via e-post). E-postadressen som oppgis under registrering, vil bli brukt til meldinger relatert til levering av tjenesten Kaspersky Security for Microsoft Office 365, inkludert å informere deg når tjenesten er utilgjengelig, når prøveperioden utløper, eller når det er utgitt oppdateringer.

Kontoinnstillinger

Ved hjelp av funksjonen Kontoinnstillinger kan du når som helst gjennomgå, oppdatere eller korrigere kontodataene dine, passordet ditt og preferansene dine eller slette kontoen din.

Konfigurering av tjenesten

Tjenesten Kaspersky Security for Microsoft Office 365 integreres direkte med Office 365, noe som krever tilgang til Exchange Online.

Hvis du velger automatisk konfigurasjon, spør tjenesten om Global Admin-legitimasjonen din. Tjenesten lagrer ikke disse dataene i noen form, men bruker dem til innledende konfigurering og opprettelse av en spesiell konto for e-postbeskyttelse.

Hvis du velger manuell konfigurasjon, er Global Admin-legitimasjon ikke nødvendig, og den spesielle kontoen for e-postbeskyttelse opprettes manuelt av administratoren.

Drift av tjenesten

Under drift mottar tjenesten Kaspersky Security for Microsoft Office 365 meldinger og andre objekter (møter, oppgaver osv.) som skal skannes, og de behandles i henhold til beskyttelsesinnstillingene. Kaspersky Security for Microsoft Office 365 lagrer ikke meldinger eller andre objekter som krever skanning, i infrastrukturen sin.

Listen over data som tjenesten Kaspersky Security for Microsoft Office 365 vil kunne få tilgang til, samt dataene som samles inn under drift av tjenesten, finnes i avsnittet About data provision.

Støtte

Hvis du ber om kundestøtte fra vår tekniske støtte eller Virus Lab-teamet vårt ved bruk av våre tjenester for tekniske støtte, vil vi be deg om informasjonen vi trenger for å kunne hjelpe deg, for eksempel registrerings-/lisensnummer, e-postadresse, data om produktet og tjenesten relatert til problemet ditt, informasjon om maskinvaren og programvaren til datamaskinen din og hvilken type problem du opplever. Videre kan det være nyttig eller til og med nødvendig for dette formålet å sende oss filer du har problemer med, via bedriftskontoens opplastingsfunksjon. Disse kan også inneholde personopplysninger, for eksempel brukerspesifikke eller på andre måter personlig identifiserbare filnavn, metadata eller innhold. Det er selvfølgelig alltid ditt valg om du vil laste opp filer eller ikke.

Kaspersky Lab VirusDesk

Kaspersky VirusDesk er en nettside som er utviklet for å skanne filer og URL-adresser for virus og gi deg skanneresultater. Den hjelper oss å forbedre søkemetodene våre til ditt beste og gir deg samtidig ytterligere informasjon om eventuelle filer eller URL-adresser som kan være enten:

  1. A) skadelige, men som Kaspersky Labs antivirusprogramvare ikke har oppdaget og/eller klassifisert som skadelige (infiserte), eller
  2. B) rene, men som Kaspersky Labs antivirusprogramvare feilaktig har klassifisert som skadelige (falsk alarm).

For dette formålet tillater Kaspersky VirusDesk deg å laste opp en fil (på opptil 50 MB) til våre servere eller gi oss en URL-adresse for å få den kontrollert med hensyn til infeksjon av kjent potensielt skadelig programvare og la våre eksperter i Kaspersky Anti-Virus Lab utføre ytterligere skanninger og analyser av det aktuelle innholdet.

Kaspersky Lab respekterer ditt ønske om å beskytte personopplysningene dine. Derfor vil vi bare samle inn og bruke personopplysninger som er nødvendige for fullskaladrift av Kaspersky VirusDesk.

Du tar selv alle avgjørelser om hvorvidt du skal dele personopplysninger. Hvis du imidlertid ikke ønsker å gi oss den nødvendig informasjonen, vil du kanskje ikke kunne bruke Kaspersky VirusDesk. Hvis du for eksempel vil laste opp en fil for skanning som inneholder personopplysninger, er det ditt ansvar å vurdere og avgjøre om du vil og har lov til å dele dataene med oss. Kaspersky Lab vil utelukkende bruke slike data til det formålet å skanne og analysere dem med hensyn til mulig infeksjon av skadelig programvare, men vi kan ikke ta ansvar for din rett til å dele dem med oss.

Hvis du ønsker å motta tilbakemelding angående mulig infeksjon av skadelig programvare i informasjon du har gitt oss, kan du skrive inn e-postadressen din etter å ha klikket på alternativet for å få resultater av kontrollen via e-post. Vi vil bruke e-postadressen din til å gi deg slike resultater og til å levere kundestøttetjenester til deg basert på de tidligere henvendelsene dine.

Kaspersky CompanyAccount

Kontoregistrering

For å kunne bruke CompanyAccount og få tilgang til alle funksjonene må du opprette:

  • en personlig konto
  • en konto for bedriften din, med mindre en kollega av deg allerede har gjort det

Dette krever at du opplyser om bedriftens e-postadresse (som vil være brukernavnet ditt), passord, fornavn og etternavn, bedriftsnavn og -land samt bedriftens lisens til å bruke Kaspersky Lab-programmer. Vi vil behandle og bruke denne informasjonen utelukkende til å gi deg CompanyAccount-tjenester og teknisk støtte, med mindre du eksplisitt har valgt å få den behandlet og brukt til andre formål. Etter registrering blir din personlige konto koblet til kontoen til bedriften din.

Hvis bedriftens konto allerede var opprettet, blir registreringsinformasjonen din (fornavn, etternavn og bedriftens e-postadresse) sendt til CompanyAccount-administratoren til bedriften din. Bedriftens medarbeider som først registrerer bedriftens konto og en personlig konto, blir vanligvis utpekt til administratoren. 

Kontoinnstillinger

Du kan når som helst vise, oppdatere, korrigere kontoinformasjonen din og passordet ditt eller slette kontoen din på fanen My account. Etter at kontoen din er slettet, vil dataene dine bli lagret av Kaspersky Lab for det formålet å forbedre kundeservicen, men din mulighet til å bruke CompanyAccount ved bruk av denne kontoen vil være blokkert.

Bedriftens CompanyAccount-administrator vil også kunne endre kontoinnstillingene dine og tilbakestille passordet.

Hvis du er bedriftens CompanyAccount-administrator, har du mulighet til å redigere personlige kontoer for alle kollegene dine og blokkere hele bedriftens konto (medarbeidernes personlige kontoer vil forbli i systemet).

Lisenser

Du kan legge til og vise selskapets lisenser til Kaspersky Lab-produkter på lisensfanen til CompanyAccount-kontoen (aktiveringskoder eller nøkkelfiler for hvert produkt). Lisensen som oppgis under registrering, blir automatisk lagt til i bedriftens CompanyAccount-konto.

Nøkkelfiler lagres ikke fysisk i CompanyAccount. Systemet lagrer bare en post om bedriftens lisens.

Alle bedriftens medarbeidere med en personlig konto knyttet til bedriftens CompanyAccount-konto har tilgang til listen over lisenser.

CompanyAccount-administratoren kan fjerne bedriftens lisenser ved å slette dem fra listen.

Kontrakter

Hvis bedriften kjøper flere kundestøttetjenester, vil du kunne vise listen over innkjøpte tjenester på kontraktsfanen etter at kjøpene er registrert.

Listen over kontrakter vil være tilgjengelig for de av bedriftens medarbeidere som ble godkjent for å bruke den betalte tjenesten på kjøpstidspunktet. Disse personene vil automatisk motta varsler om utløp av kontrakten.

Henvendelser om kundestøtte

Hvis du kontakter kundestøtte eller Anti-Virus Lab-teamet for støtte gjennom CompanyAccount, kan vi be deg om å sende informasjon som vi kan trenge for å hjelpe deg. Det kan for eksempel omfatte informasjon om produktet knyttet til henvendelsen din, maskinvare, bedriftens nettverk, programvare og hva slags problem du har støtt på. Videre kan det være nyttig eller til og med nødvendig at du sender oss filene du har problemer med, eller filer som definerer konfigurasjonen til datamaskinen din eller nettverket. Du kan gjøre dette ved hjelp av alternativet for å legge ved filer i skjemaet. Slike filer kan inneholde brukerspesifikke eller på andre måter personlig identifiserbare filnavn, metadata, eller innhold. Det er alltid opp til deg om du vil laste opp slike filer. Hvis du vil laste opp filer, må du først lese og godta våre bestemmelser for levering av data på siden for filopplasting.

For at vi skal kunne velge riktig avdeling for kundestøtte for henvendelsen din, vil vi bruke informasjon om bedriftens lisenser, land og kanskje grensesnittspråket som er valgt i CompanyAccount-kontoen din.

Kollegene dine har kanskje tilgang til henvendelsene dine hvis CompanyAccount-administratoren din manuelt har endret de tilsvarende innstillingene (administratoren kan automatisk vise henvendelser). Tilgang til henvendelser er ikke tidsbegrenset, men filene du laster opp, kan bli slettet seks måneder etter at henvendelsen lukkes.

Kaspersky Lab Partner Portal

Vi ber om personopplysninger når du bestiller noe, registrerer et produkt, ber om en tjeneste, svarer på en undersøkelse, deltar i en konkurranse, og når du korresponderer med oss eller involverer deg i andre aktiviteter på nettstedet vårt. For eksempel:

  • Hvis du sender inn en bestilling på Internett, ber vi om informasjonen vi trenger for å kunne utføre transaksjonen, som navn, adresse og kredittkortnummer.
  • Hvis du ber om teknisk støtte via e-post eller per telefon, ber vi om informasjonen vi trenger for å kunne fullføre transaksjonen, som registrerings-/lisensnummer, informasjon om maskinvare og programvare på datamaskinen og problemet som oppstår.

Det er du som bestemmer om du vil fortsette med noe som krever at du oppgir personlige opplysninger. Hvis du imidlertid ikke ønsker å oppgi informasjonen vi ber om, vil du kanskje ikke kunne fullføre transaksjonen.

Vi bruker personlige opplysninger på følgende måter:

  • til å gi deg informasjon om virusvarsler, produktoppgraderinger, nye produkter, tjenester, nyhetsbrev, informative e-postmeldinger og undersøkelser om fremtidige produktideer eller forbedringer
  • til å hjelpe oss med å lage innhold som er relevant for deg
  • til å gi deg Kaspersky-spesifikke tilbud som kan være interessante for deg
  • til å hjelpe oss med å lage bedre produkter og tjenester som oppfyller dine behov
  • til å sørge for at du kan kjøpe og laste ned produkter, få tilgang til tjenester eller delta i andre aktiviteter som du velger
  • til å hjelpe deg raskt å finne programvare, tjenester eller produktinformasjon som er viktig for deg

Kaspersky Lab bruker tjenestene til eksterne leverandører til å levere tjenestene for oss. Disse kan brukes til å distribuere produkter, gi teknisk støtte eller behandle bestillinger. Vi krever at våre leverandører holder personopplysninger sikre og strengt konfidensielle og bruker personopplysninger bare på vegne av Kaspersky Lab og ikke til noen andre formål.

4. Kasperskys prinsipper for datasikkerhet

Webområdene våre er utformet på en måte som begrenser behandling av personlige data til et minimum. I enkelte tilfeller er vi lovpålagt å overføre de personlige dataene dine til tredjeparter. Dette kan for eksempel gjelde hvis noen er mistenkt for lovbrudd eller misbruk av webområdet vårt.

Vi kan benytte oss av eksterne leverandører for å kunne tilby enkelte tjenester. Dersom slike eksterne leverandører må ha tilgang til de personlige dataene dine, sørger vi for at dette er begrenset til de dataene som er nødvendig for å kunne tilby de enkelte tjenestene. I tillegg må slike eksterne leverandører selvfølgelig overholde alle gjeldende forskrifter for datasikkerhet.

5. Bruker vi informasjonskapsler eller plugin-moduler for sosiale medier?

Vi bruker ulike typer informasjonskapsler (små tekstfiler som lagres på enheten):

  • Informasjonskapsler for brukerinndata
  • Informasjonskapsler for autentisering
  • Informasjonskapsler for annonser fra tredjeparter
  • Informasjonskapsler for analyser av førstepart
  • Informasjonskapsler for sporing av sosiale plugin-moduler

Du kan konfigurere innstillingene i nettleseren din til å blokkere informasjonskapsler eller informere deg når webområder ønsker å lagre informasjonskapsler. Vær imidlertid oppmerksom på at blokkering av informasjonskapsler kan føre til at du ikke lenger vil kunne bruke alle funksjonene på webområdene våre.

Vi bruker også ulike typer plugin-moduler for sosiale medier.

Du finner her en liste over informasjonskapsler som er innebygd på webområdene våre, og en tabell som beskriver plugin-modulene for sosiale medier som vi bruker.

6. Datasikkerhet med hensyn til partnere og koblinger

Webområdene våre inneholder ulike koblinger til selskaper vi har forretningsforhold til, da særlig nettbutikkleverandøren vår Digital River. Vi er på ingen måte ansvarlig for å overholde krav til datasikkerhet når du bruker webområdene til partnerne våre. Hvis du vil ha informasjon om datasikkerhet når du besøker disse webområdene, kan du se retningslinjene for person på webområdene til de respektive selskapene.

8. Hvordan beskytter vi de personlige dataene dine?

Vi lagrer personlige data som vi samler inn, på spesialbeskyttede servere. Tilgangen er begrenset til et lite antall autorisert personell som trenger tilgangen for å kunne administrere webområdene våre, slik at de fungerer som de skal, spesielt med tanke på teknisk brukerstøtte. Vi benytter administrative, fysiske og elektroniske tiltak som er bransjestandarder til å beskytte personopplysninger sendt til oss, mot uautorisert tilgang. Vi krypterer overføringen av alle personopplysninger gjennom bruk av SSL-teknologi (Secure Sockets Layer) og lagrer bare slike opplysninger i sikrede datasentre.

9. Hvilke rettigheter har du når det gjelder de personlige dataene dine?

Du kan logge på kontoen din for å se og endre profilen din.

Hvis du ber om det, informerer vi deg om hvilke personlige data vi har lagret om deg, og til hvilke(t) formål. Dersom vi skulle ha lagret feilaktige data om deg, til tross for at vi etterstreber å kun lagre nøyaktige og oppdaterte data, retter vi dette med en gang vi legger merke til det eller du ber oss om det.

I slike tilfeller kan du kontakte oss.

Kontakt oss på samme måte hvis du vil at vi skal slette de personlige dataene dine eller trekke tilbake samtykket du har gitt til å behandle de personlige dataene dine på ulike måter. Du kan også slette kontoinformasjonen din ved å bekrefte denne innstillingen i profilen din eller utføre spesifikke funksjoner som finnes på de respektive spesielle webområdene.

Hvis vi ikke kan slette dataene dine av tekniske eller juridiske årsaker, blokkerer vi de respektive dataene i stedet.

10. Slik kontakter du oss

Hvis du har andre spørsmål eller forslag når det gjelder beskyttelse av de personlige dataene dine som vi har behandlet i forbindelse med din bruk av webområdene våre, kan du kontakte oss.