Kaspersky Labs personvernerklæring for nettsteder

Sist oppdatert: 07.11.2018. Nye endringer

INFORMASJON OM BEHANDLINGSANSVARLIG

Denne personvernerklæringen gjelder AO Kaspersky Lab, med adresse bldg. 3, 39A, Leningradskoe Shosse, Moscow, 125212, Russian Federation, («Kaspersky», «Kaspersky Lab» eller «vi») og alle nettsteder som mottar dataene og som har koblinger til denne personvernerklæringen. Den gjelder ikke for Kaspersky-nettsteder som ikke viser eller har en kobling til denne erklæringen, eller som har sin egen personvernerklæring. Den gjelder heller ikke for Kaspersky Labs tjenester og produkter, med mindre den har en kobling til denne personvernerklæringen.

Denne personvernerklæringen informerer deg om behandlingen og beskyttelsen av personopplysningene dine når du bruker nettstedene våre. Som et selskap som er ekspert på sikkerhet, er personvern og datasikkerhet svært viktig for oss. Vi er opptatt av å respektere og beskytte personvernet ditt samt å behandle personopplysningene dine konfidensielt. Vi anbefaler at du besøker dette nettstedet jevnlig, da retningslinjene kan oppdateres i tråd med endringer i loven eller i våre interne metoder.

Hvis du har spørsmål rundt behandlingen av personopplysningene dine, kan du kontakte vår Kaspersky Lab EU-representant via e-post eller telefon: Kaspersky Labs GmbH, Ingolstadt, Germany, info@kaspersky.de, +49 (0) 841 98 18 90

Hvis du har ytterligere spørsmål rundt Kaspersky Labs personvernpraksis eller vil at vi skal oppdatere informasjonen eller preferansene du har gitt oss, kan du ta kontakt med personvernrådgiveren vår her.

GENERELL INFORMASJON

Generelt kan du besøke og lese det meste av innholdet på nettstedet vårt uten å oppgi noen personopplysninger.

Serverne våre lagrer visse data som trengs for å levere tjenester eller for statistiske eller sikkerhetsformål for å kunne hente informasjonen du ber oss om fra nettstedene våre. Disse dataene lagres i anonymisert eller pseudonymisert format. I denne konteksten lagrer vi generell informasjon, som domenenavnet eller nettlesertypen du bruker. Vi kan ikke bruke disse dataene til å identifisere deg. Disse anonymiserte eller pseudonymiserte dataene slettes straks etter at de har blitt statistisk evaluert.

Vi behandler ingen «særlige kategorier av personopplysninger» om deg (vi behandler ikke informasjon om rasen eller etnisiteten din, dine religiøse eller filosofiske ståsteder, sexlivet ditt, seksuell legning, politiske meninger, medlemskap i fagforeninger, informasjon om helsen din eller genetiske og biometriske data).

HVORFOR VI BEHANDLER PERSONOPPLYSNINGENE DINE

Formålet med å behandle personopplysningene du gir oss, kommer an på nettstedet, tjenestene og funksjonene du bruker. Vi bruker særlig dataene for å:

  • sikre oppfyllelsen av en kontrakt med brukere og for å sikre den nødvendige ytelsen av produkter og tjenester for kunder
  • beskytte brukeren mot kjente trusler mot informasjonssikkerheten
  • forbedre brukermedvirkningen og -opplevelsen med tjenestene våre, især å endre grensesnitt og presentere ønsket innhold og annonser med hensyn til markedsføringsformål
  • gi teknisk støtte for produkter og tjenester til kunder og for å forbedre kvaliteten på produkter og tjenester
  • svare på spørsmålene dine og samhandle med deg på andre måter
  • beskytte nettstedene våre og beskytte deg og oss mot svindel

HVA ER DET LOVLIGE GRUNNLAGET VÅRT FOR BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGENE DINE?

Det lovlige grunnlaget vårt for behandling av de generelle personopplysningene dine er:

  • Behandling er nødvendig for å oppfylle avtalen med den registrerte eller for å inngå en slik avtale
  • Det er nødvendig for våre legitime interesser og hvor dine interesser og grunnleggende rettigheter ikke overgår disse interessene
    • Vi vil sørge for at sikkerheten og egnet drift av nettstedet og tilknyttede IT-systemer fortsetter som det skal, og forhindre svindel.
    • Begrensede personopplysninger lagres i tilfeller hvor fysiske personer har bedt oss om å ikke behandle personopplysningene deres, slik at vi kan sikre at Kaspersky Lab oppfyller forespørselen.
  • Ditt uttrykkelige samtykke til å behandle dataene for det gitte formålet
  • Det er nødvendig for å overholde en rettslig forpliktelse

AUTOMATISERTE AVGJØRELSER

Vi bruker ikke automatiserte avgjørelser på nettstedene eller tjenestene våre

HVILKE PERSONOPPLYSNINGER VI BEHANDLER OG HVORDAN VI BRUKER DEM

My Kaspersky, behandlingskonsollen for Kaspersky Small Office Security, Kaspersky Business Hub, Anti-Theft Web Management og Protect a Friend (heretter kalt «tjenesten»)

Kategorier av personopplysninger

For å bruke tjenesten og ha tilgang til alle funksjonene må du oppgi følgende personopplysninger:

  • e-postadresse og passord når du registrerer deg som bruker av tjenesten
  • mobiltelefonnummer
  • informasjon om dine enheter og lisenser
  • informasjon du har oppgitt til Kaspersky Labs tekniske støtte
  • utløpsdato på bankkortet ditt og de siste fire tegnene av bankkortnummeret
  • Statistisk informasjon om nettleseren din (domenenavn, IP-adresser, nettverksleverandør, nettlesertyper og annen informasjon om klientomgivelsene, hvilke Kaspersky Lab-applikasjoner du bruker og hvordan du bruker dem, nettsiden du besøkte like før vårt nettsted, hvilke sider på nettstedet vårt du besøkte, hvor lang tid du brukte på de sidene, informasjon du søkte etter på nettstedet vårt, tilgangstidspunkter og -datoer samt annen statistikk
  • fra personer som besøker nettstedet vårt. Vi kan også behandle informasjon om hvilke Kaspersky Lab-applikasjoner du bruker og hvordan du bruker dem, nettsiden du besøkte like før vårt nettsted, hvilke sider på nettstedet vårt du besøkte, hvor lang tid du brukte på disse sidene, informasjon du søkte etter på nettstedet vårt, tilgangstidspunkter og -datoer samt annen statistikk
  • en komplett liste over data samlet på administrerte enheter av My Kaspersky, se avsnittet «Bestemmelser om databehandling».
  • en komplett liste over data samlet på administrerte enheter av behandlingskonsollen for Kaspersky Small Office Security, se avsnittet «Bestemmelser om databehandling».

Beskrivelse av tjenesten

Kontoregistrering. For å bruke tjenesten og få tilgang til alle funksjonene må du opprette en personlig konto. Dette krever at du gir oss e-postadressen din (som fungerer som brukernavnet ditt) og et passord. Vi behandler og bruker denne informasjonen kun for at du skal kunne bruke tjenesten, med mindre du uttrykkelig samtykker til behandling eller bruk til andre formål (for eksempel for å motta nyttige nyheter om Kaspersky Lab-produkter og -tjenester via e-post). Du vil også kanskje måtte gi oss mobiltelefonnummeret ditt for å bedre beskytte kontoen din mot uønsket tilgang. Vi bruker kun mobiltelefonnummeret ditt til å sende deg sikkerhetskoder til godkjenning.

Kontoinnstillinger og kjøp. Du kan se over, oppdatere eller rette på dataene på kontoen din, passordet og innstillingene eller også slette kontoen din når som helst under funksjonen «Kontoinnstillinger». I tillegg vil du kunne se over kjøpshistorikken din hos leverandøren for nettbutikken vår. Under kontoinnstillinger kan du også knytte et bankkort til kontoen din for å enkelt kjøpe flere Kaspersky Lab-produkter og -tjenester. Ved bruk av denne funksjonen knytter nettbutikkleverandøren vår bankkortinformasjonen din til kontoen din og lagrer dataene for fremtidig bruk. Kaspersky Lab oppretter en kobling mellom kontoen din hos nettbutikkleverandøren og kan utføre bestillinger på dine vegne når du utfører dem. Nettbutikkleverandøren gir oss informasjonen om utløpsdatoen på bankkortet ditt og de siste 4 tegnene av bankkortnummeret. Vi har ikke tilgang til andre opplysninger nettbutikkleverandøren vår har om bankkortet ditt. Koblingen til kontoen din er kun teknisk etablert av en kombinasjon av en intern bruker-ID og passord. Denne brukerlegitimasjonen gir oss ikke tilgang til bankkortet ditt eller andre personopplysninger nettbutikkleverandøren vår lagrer. Din interne bruker-ID brukes til å utløse bestillinger fra deg som du oppretter via nettbutikken.

Enheter. Etter registrering kan du styre alle enhetene du sikrer med Kaspersky Lab-produkter. Du kan for eksempel sikre bortkomne eller stjålne enheter, enkelt sjekke statusen på Kaspersky Lab-produkter på hver enhet eller løse eksisterende problemer. For å gjøre dette må du koble sammen disse enhetene ved å bruke funksjonen «Enheter». Da vil en kobling etableres mellom kontoen din og enhetene du kobler sammen. Koblingen vil selvsagt kun brukes for å kunne tilby funksjonen «Enheter», med mindre du uttrykkelig samtykker til at den brukes til andre formål.

Lisenser. Du kan styre alle Kaspersky Lab-produktlisensene dine ved hjelp av funksjonen «Lisenser» ved å legge til dine gyldige aktiveringskoder for hvert produkt og knytte hver kode til enheten produktet brukes på. Du kan også velge å få automatiske påminnelser når lisenser er i ferd med å utløpe, eller bruke funksjonen for automatisk fornyelse. Du vil kun få påminnelser sendt på e-post hvis du uttrykkelig godkjenner det.

Støtte. Hvis du ber om støtte fra oss via brukerstøttetjenesten, kommer vi til å be om informasjon vi trenger for å hjelpe deg, som registrerings-/lisensnummer, e-postadresse og informasjon om produktet du har problemer med, maskinvaren og programvaren i datamaskinen din og typen problem du har. Det kan også være til hjelp eller nødvendig at du sender oss filer du har problemer med via opplastingsfunksjonen. Slike filer kan inneholde personopplysninger som brukerspesifikke eller ellers personlig identifiserbare filnavn, metadata eller innhold. Det er selvfølgelig opp til deg hvorvidt du vil laste opp filer eller ikke. Hvis du vil laste opp en fil, må du først lese og akseptere avtalen vår for opplasting av filer, som du finner ved opplastingstjenesten.

Statistisk informasjon. Vi kan spore domenenavn, IP-adresser, nettverksleverandør, nettlesertyper og annen informasjon om klientomgivelsene (som modellen og operativsystemet på enheten din, skjermoppløsning osv.) til dem som besøker nettsidene våre. Vi kan også behandle informasjon om hvilke Kaspersky Lab-applikasjoner du bruker og hvordan du bruker dem, nettsiden du besøkte like før vårt nettsted, hvilke sider på nettstedet vårt du besøkte, hvor lang tid du brukte på disse sidene, informasjon du søkte etter på nettstedet vårt, tilgangstidspunkter og -datoer samt annen statistikk. Denne informasjonen bruker vi til å lage statistikk om trafikken på Kaspersky Labs nettsider og for å forbedre sikkerheten og tilgjengeligheten på våre nettsteder og tjenester. Slik informasjon er ikke forbundet med personopplysninger. Vi kommer ikke til å be deg om, hente inn eller spore noen type stedsinformasjon fra enheten din

Hvor lenge vi lagrer personopplysningene dine

Dataene slettes senest 1 (en) kalendermåned etter at kontoen er slettet. Dataene slettes innen én kalendermåned.

Kaspersky Motorsports nettside

Kategorier av personopplysninger

For å bruke tjenesten og ha tilgang til alle funksjonene må du oppgi følgende personopplysninger:

  • brukernavn og passord
  • fornavn
  • etternavn
  • e-postadresse
  • dine personlige innstillinger
  • kommentarer til andre brukere

Beskrivelse av tjenesten

Paddock. Når du registrerer deg på Paddock, behandler vi først fornavnet, etternavnet, e-postadressen og brukernavnet/passordet du har valgt, og sender deg en e-post for å bekrefte registreringen. Når du har logget deg inn, vil du kunne justere dine personlige innstillinger og skrive kommentarer til andre brukere. Disse kommentarene er synlige for alle brukere så lenge systemene våre vurderer dem som passende. Brukernavnet ditt vises sammen med kommentaren din. Vi forbeholder oss retten til å avbryte kommentarrettighetene dine etter eget skjønn for de andre Paddock-brukernes skyld. Vi sender deg e-poster for å holde deg oppdatert når vi har lagt til nye funksjoner, for å fortelle deg når Paddock er åpen før kappløpene, og fra tid til annen sender vi e-poster om relevante produkter vi synes er treffende.

Hold kontakten med oss. Når du oppgir informasjon på denne delen av nettsiden, sender vi deg en e-post for å bekrefte abonnementet ditt. Når abonnementet er bekreftet, sender vi deg jevnlig e-poster for å holde deg oppdatert på de seneste nyhetene fra Kaspersky Motorsport. Du kan redigere informasjonen og melde deg av når som helst ved å bruke de tilsvarende koblingene som medfølger hver e-post.

Kontakt oss. Når du oppgir informasjon på denne delen av nettsiden, sender vi deg en e-post for å bekrefte at vi har mottatt forespørselen din. Personopplysningene du oppgir i dette skjemaet, vil kun brukes til å svare på forespørselen din.

Hvor lenge vi lagrer personopplysningene dine

Du kan slette kontoen din når som helst.  Hvis du sletter kontoen din, sletter vi personopplysningene dine fra registrene våre innen 24 timer.

Kaspersky Endpoint Security Cloud

Kategorier av personopplysninger

For å bruke tjenesten og ha tilgang til alle funksjonene må du oppgi følgende personopplysninger:

  • e-postadresse
  • passord
  • kontoinformasjon
  • personlige innstillinger
  • informasjon om enhetene dine
  • informasjon du har oppgitt til Kaspersky Labs tekniske støtte
  • en liste over data samlet inn på enheter styrt av Kaspersky Endpoint Security Cloud, se avsnittet «Om datalevering».

Beskrivelse av tjenesten

Kontoregistrering. For å bruke Kaspersky Endpoint Security Cloud og få tilgang til alle funksjonene må du opprette en personlig konto. Dette krever at du gir oss e-postadressen din (som fungerer som brukernavnet ditt) og et passord. Vi behandler og bruker denne informasjonen kun for at du skal kunne bruke tjenestene til Kaspersky Endpoint Security Cloud, med mindre du uttrykkelig samtykker til behandling eller bruk til andre formål (for eksempel for å motta nyttige nyheter om Kaspersky Lab-produkter og -tjenester via e-post).

Kontoinnstillinger. Du kan se over, oppdatere eller rette på dataene på kontoen din, passordet og innstillingene eller også slette kontoen din når som helst under funksjonen «Kontoinnstillinger».

Enheter. Etter registrering kan du styre alle enhetene du sikrer med Kaspersky Lab-produkter i Kaspersky Endpoint Security Cloud. Du kan for eksempel sikre bortkomne eller stjålne enheter, enkelt sjekke statusen på Kaspersky Lab-produkter på hver enhet eller løse eksisterende problemer. For å gjøre det må du koble sammen disse enhetene ved å bruke Kaspersky Endpoint Security Cloud-funksjonaliteten. Da vil en kobling etableres mellom kontoen din og enhetene du kobler sammen. Før du kan begynne å styre enheter via Kaspersky Endpoint Security Cloud, må du følge prosedyren for å være i samsvar med gjeldende lovgivning om bruken av Kaspersky Endpoint Security Clouds tjenester. Du bør også justere innstillingene til Kaspersky Endpoint Security Cloud-funksjonaliteten i den grad det trengs for å være i overensstemmelse med bruksscenarioet ditt. For mer informasjon kan du lese om elektronisk dokumentasjon. Styrte enheter overfører data til administrasjonsserveren for å sikre den funksjonelle driften av Kaspersky Endpoint Security Cloud. For å se listen over hvilke data som samles på enheter styrt av Kaspersky Endpoint Security Cloud, kan du lese avsnittet «Om datalevering».

Hvor lenge vi lagrer personopplysningene dine

Dataene slettes 6 måneder etter at lisensen din er utløpt.

Kaspersky Security for Microsoft Office 365

Kategorier av personopplysninger

For å bruke tjenesten og ha tilgang til alle funksjonene må du oppgi følgende personopplysninger:

  • e-postadresse
  • firmanavn
  • passord
  • personlige innstillinger
  • informasjon du har oppgitt til Kaspersky Labs tekniske støtte
  • du finner en liste over data Kaspersky Security for Microsoft Office 365-tjenesten har tilgang til, samt dataene som samles når tjenesten er i drift i dokumentasjonsavsnittet «Om datalevering».

Beskrivelse av tjenesten

Kontoregistrering For å bruke Kaspersky Security for Microsoft Office 365 og få tilgang til alle funksjonene må du opprette en personlig konto. Dette krever at du gir oss e-postadressen din, firmanavn og et passord. Du kan bruke en Kaspersky Endpoint Security Cloud-konto. Vi behandler og bruker denne informasjonen kun for at du skal kunne bruke Kaspersky Security for Microsoft Office 365-tjenesten, med mindre du uttrykkelig samtykker til behandling eller bruk til andre formål (for eksempel for å motta nyttige nyheter om Kaspersky Lab-produkter og -tjenester via e-post). E-postadressen du oppgir ved registrering, brukes til å sende e-postvarsler om klargjøring av Kaspersky Security for Microsoft Office 365-tjenesten, som for å informere deg om når tjenesten er utilgjengelig, når prøveperioden utløper eller når det finnes nye oppdateringer.

Kontoinnstillinger Du kan se over, oppdatere eller rette på dataene på kontoen din, passordet og innstillingene eller også slette kontoen din når som helst under funksjonen «Kontoinnstillinger».

Konfigurering av tjenesten Kaspersky Security for Microsoft Office 365-tjenesten er direkte integrert med Office 365, som krever tilgang til Exchange Online. Hvis du velger automatisk konfigurasjon, vil tjenesten be deg om din globale administratorlegitimasjon. Tjenesten lagrer ikke disse dataene på noen måte, men bruker dem bare til den innledende konfigurasjonen og opprettelsen av en særlig konto for e-postbeskyttelse. Hvis du velger manuell konfigurasjon, trenger du ikke global administratorlegitimasjon, og den særlige kontoen for e-postbeskyttelse opprettes manuelt av administratoren.

Drift av tjenesten Når Kaspersky Security for Microsoft Office 365-tjenesten er i bruk, mottar den beskjeder og andre objekter (møter, oppgaver osv.) som skal skannes, og de behandles i tråd med sikkerhetsinnstillingene. Kaspersky Security for Microsoft Office 365 lagrer ikke beskjeder eller objekter som behøver å skannes i infrastrukturen dens. Du finner en liste over data Kaspersky Security for Microsoft Office 365-tjenesten har tilgang til, samt dataene som samles når tjenesten er i drift, i dokumentasjonsavsnittet «Om datalevering».

Støtte. Hvis du ber om støtte fra oss via våre tekniske støttetjenester, kommer vi til å be om informasjonen vi trenger for å hjelpe deg, som registrerings-/lisensnummer, e-postadresse, informasjon om produktet og tjenesten du har problemer med, maskinvaren og programvaren i datamaskinen din og typen problem du har. Det kan også være til hjelp eller nødvendig at du sender oss filer du har problemer med via opplastingsfunksjonen på Company Account. Slike filer kan inneholde personopplysninger som brukerspesifikke eller ellers personlig identifiserbare filnavn, metadata eller innhold. Det er selvfølgelig opp til deg hvorvidt du vil laste opp filer eller ikke.

Hvor lenge vi lagrer personopplysningene dine

Dataene slettes 6 måneder etter at lisensen din er utløpt.

Kaspersky Lab VirusDesk

Kategorier av personopplysninger

For å bruke tjenesten og ha tilgang til alle funksjonene må du oppgi følgende personopplysninger:

  • e-postadresse
  • filer du gir oss
  • Nettadresser du gir oss

Beskrivelse av tjenesten

Kaspersky VirusDesk er en nettside utformet for å skanne filer og nettadresser for virus, samt vise deg skanneresultatene. Dette hjelper oss til å bli bedre på å identifisere virus og gir deg ekstra informasjon om filer eller nettadresser som kanskje egentlig er:

a) skadelige, men som Kaspersky Labs antivirusprogramvare ikke har oppdaget eller ikke har merket som skadelige («infisert»), eller
b) rene, men som Kaspersky Labs antivirusprogramvare feilaktig har merket som skadelig («falsk alarm»).

Derfor lar Kaspersky VirusDesk deg laste opp en fil (på opptil 50 MB) til serverne våre eller gi oss en nettadresse for å få den skannet for kjente skadelige programvarer, slik at våre eksperter i Kaspersky Anti-Virus Lab kan utføre flere skanner og analyser av innholdet.

Vi i Kaspersky Lab respekterer ønsket ditt om å beskytte personopplysningene dine. Derfor samler og bruker vi kun personopplysningene som kreves for en fullstendig operasjon av Kaspersky Virus Desk.

Du bestemmer alltid hvorvidt du vil gi oss dine personopplysninger. Merk at hvis du ikke ønsker å gi ut informasjonen vi trenger, kan det føre til at du ikke kan bruke Kaspersky Virus Desk. Hvis for eksempel en fil du vil laste opp for å få den skannet, inneholder personopplysninger, er det bare ditt ansvar å vurdere og bestemme om du vil og om du har lov til å dele dataene med oss. Vi i Kaspersky Lab kommer til å bruke slike data kun for å skanne og analysere for mulige infeksjoner gjort av skadelige programvarer, men vi kan ikke ta ansvar for hvorvidt du opprinnelig hadde lov til å dele dataene med oss.

Hvis du vil få tilbakemelding på mulige infeksjoner i informasjonen du gav oss, kan du skrive inn e-posten din etter å ha trykt på «Jeg vil ha skanneresultatene på e-post». Vi bruker e-postadressen din til å gi deg skanneresultatene og kundestøttetjenester basert på dine tidligere forespørsler.

Hvor lenge vi lagrer personopplysningene dine

For nettbasert skanning slettes den opplastede filen fra Kaspersky Labs systemer 15 minutter etter at skanningen er utført. For avansert skanning kan filen permanent lagres på Kaspersky Labs systemer.

Kaspersky CompanyAccount

Kategorier av personopplysninger

For å bruke tjenesten og ha tilgang til alle funksjonene må du oppgi følgende personopplysninger:

  • e-postadresse jobb (dette blir brukernavnet ditt)
  • passord
  • fornavn
  • etternavn
  • firmanavn
  • land
  • firmaets lisens til å bruke Kaspersky Lab-applikasjoner
  • informasjon du har oppgitt til Kaspersky Labs tekniske støtte. Se avsnittet Bestemmelser om datalevering

Beskrivelse av tjenesten

Kontoregistrering. For å bruke CompanyAccount og alle dets funksjoner må du opprette følgende:

  • en personlig konto
  • en konto for firmaet ditt, med mindre kollegaene dine allerede har gjort det

Da må du oppgi e-postadressen din i firmaet (som blir brukernavnet ditt), passord, fornavn og etternavn, firmanavn, land og firmaets lisens til å bruke Kaspersky Labs applikasjoner. Vi behandler og bruker denne informasjonen kun for at du skal kunne bruke CompanyAccount-tjenester og få teknisk støtte, med mindre du uttrykkelig samtykker til at dataene behandles eller brukes til andre formål. Etter at du har registrert deg, vil den personlige kontoen din være knyttet til firmakontoen. Hvis firmakontoen ble opprettet tidligere, vil registreringsinformasjonen din (fornavn, etternavn og e-postadressen din i firmaet) sendes til administratoren for CompanyAccount i firmaet. Personen i firmaet som først registrerer firmaet og en personlig konto, blir vanligvis administrator.

Kontoinnstillinger Du kan se over, oppdatere eller rette på kontoinformasjonen din og passordet ditt eller slette kontoen din når som helst fra fanen «Kontoen min». Firmaets administrator for CompanyAccount har også tilgang til å endre kontoinnstillingene dine og tilbakestille passordet ditt. Hvis du er firmaets administrator for CompanyAccount, kan du redigere alle dine kollegaers personlige kontoer og blokkere hele firmaets konto (ansattes personlige kontoer forblir i systemet).

Lisenser. Du kan legge til og vise firmaets Kaspersky Lab-produktlisenser i fanen «Lisenser» i CompanyAccount (aktiveringskoder eller nøkkelfiler for hvert produkt). Lisensen som ble brukt da du registrerte kontoen, blir automatisk lagt til i firmaets CompanyAccount. Nøkkelfiler lagres ikke fysisk i CompanyAccount. Systemet lagrer bare informasjon om firmaets lisens. Alle ansatte i firmaet med en personlig konto knyttet til firmaets CompanyAccount har tilgang til listen over lisenser. CompanyAccounts administrator kan fjerne firmaets lisenser ved å slette dem fra listen.

Avtaler. Hvis firmaet kjøper ekstra kundestøttetjenester, vil du kunne se listen over kjøpte tjenester i fanen «Avtaler» etter at kjøpet har gått igjennom. Listen over avtaler er tilgjengelig for ansatte som ble gitt tillatelse til å bruke den betalte tjenesten da den ble kjøpt. Disse brukerne vil automatisk få varslinger når avtalen er i ferd med å utløpe.

Forespørsler til kundestøtte Hvis du kontakter kundestøtten vår, kommer vi kanskje til å be deg om å sende oss informasjon vi trenger for å hjelpe deg. Dette kan for eksempel bety informasjon om produktet forespørselen din gjelder, datamaskinens maskinvare, firmaets nettverk, programvare og detaljer om problemet du har. Det kan også være til hjelp eller nødvendig at du sender oss filer du har problemer med eller filer som definerer konfigurasjonen til datamaskinen eller nettverket. Dette gjør du ved å bruke funksjonen «Legg ved filer» i forespørselsskjemaet. Disse filene kan inneholde brukerspesifikke eller ellers personlig identifiserbare filnavn, metadata eller innhold. Det er alltid opp til deg hvorvidt du vil laste opp slike filer. Hvis du vil laste opp filer, må du først lese og akseptere avtalen vår for Bestemmelser om datalevering, som du finner ved opplastingstjenesten. For å velge riktig kundestøtteavdeling for forespørselen din bruker vi informasjon om firmaets lisenser, land og kanskje også språket valgt for grensesnittet til deres CompanyAccount. Kollegaene dine kan ha tilgang til forespørslene dine hvis administratoren for CompanyAccount manuelt endrer de tilsvarende innstillingene (administrator kan automatisk vise forespørsler).

Hvor lenge vi lagrer personopplysningene dine

Du kan slette kontoen din når som helst.  Hvis du sletter kontoen din, sletter vi personopplysningene dine fra registrene våre innen 24 timer. Filer du laster opp til kundestøtte, slettes seks måneder etter at forespørselen din er lukket.

Kaspersky Lab Partner Portal

Kategorier av personopplysninger

For å bruke tjenesten og ha tilgang til alle funksjonene må du oppgi følgende personopplysninger:

  • e-post
  • passord
  • navnet ditt
  • adresse
  • telefonnummer
  • informasjon du har oppgitt til Kaspersky Labs tekniske støtte.

Beskrivelse av tjenesten

Vi ber om personopplysninger når du bestiller noe, registrerer et produkt, anmoder om en tjeneste, svarer på en undersøkelse, deltar i en konkurranse og når du kommuniserer med oss eller deltar i andre aktiviteter på nettstedet vårt. For eksempel:

  • Hvis du bestiller et produkt via Internett, ber vi deg om informasjonen vi trenger for å utføre transaksjonen, som navn, adresse og kredittkortnummeret ditt.
  • Hvis du ber om teknisk støtte via e-post eller telefon, ber vi deg om informasjonen vi trenger for å utføre transaksjonen, som registrerings-/lisensnummer, informasjon om maskinvaren og programvaren i datamaskinen din og typen problem du har.

Det er du som bestemmer hvorvidt du vil fortsette med aktiviteter som krever at du oppgir personopplysninger. Merk at hvis du ikke ønsker å gi ut informasjonen vi ber om, kan det føre til at du ikke kan fullføre transaksjonen.

Vi bruker personopplysningene på følgende måter:

  • for å gi deg informasjon om virusadvarsler, produktoppdateringer, nye produkter, tjenester, nyhetsbrev, nyttige e-poster og forskning på fremtidige produktideer eller forbedringer
  • for å hjelpe oss med å lage innhold som er relevant for deg
  • for å tilby deg Kaspersky-spesifikke tilbud som kan være av interesse for deg
  • for å hjelpe oss med å lage bedre produkter og tjenester som oppfyller behovene dine
  • for å gi deg muligheten til å kjøpe og laste ned produkter, få tilgang til tjenester eller delta i aktiviteter du har valgt
  • for å hjelpe deg med å raskt finne programvarer, tjenester eller produktinformasjon som er viktig for deg

Kaspersky Lab bruker eksterne leverandører for å yte tjenestene våre. De kan brukes til å levere produkter, gi teknisk støtte eller ta seg av bestillinger. Leverandørene våre må sørge for at kundenes personopplysninger oppbevares sikkert og helt konfidensielt, og personopplysningene må kun brukes på vegne av Kaspersky Lab og ikke til noe annet formål.

Hvor lenge vi lagrer personopplysningene dine

Personopplysninger beholdes mens du bruker tjenesten, og slettes etter første forespørsel fra deg.

GSI Parser

Kategorier av personopplysninger

For å bruke tjenesten og ha tilgang til alle funksjonene må du oppgi følgende personopplysninger:

  • e-post
  • passord
  • rapportfil. Informasjon om maskinvaren og programvaren som er installert på datamaskinen din, som versjonen av operativsystemet, installerte oppdateringspakker, kjerneobjekter, drivere, tjenester, Microsoft Internet Explorer-utvidelser, skriverutvidelser, Windows Utforsker tilleggsmoduler, lastede objekter, Active Setup-elementer, kontrollpanel-appleter, oppføringer fra vertsfil og systemregister, versjon av nettlesere og e-postklienter, informasjon om åpne porter og etablerte nettverksforbindelser på tidspunktet da informasjonen ble innsendt. Du kan se en uttømmende liste over utlevert informasjon i avsnittet Utlevert informasjon

Beskrivelse av tjenesten

Generelle vilkår. Kaspersky Lab gir deg herved rett til å bruke nettstedet og undersøke innholdet for privat bruk for å sikre at Kaspersky Lab-programvaren er kompatibel med annen programvare installert på datamaskinen eller drivere som utgjør datamaskinen og for å reparere feil i programvaren. Ved å laste opp rapportfilen til nettstedet erkjenner du at du er den lovlige eieren av det opplastede objektet, og at objektet i seg selv ikke er konfidensielt og ikke inneholder konfidensiell informasjon. Ved å gi oss objektet for analyse (ved å laste opp objektet) gir du Kaspersky Lab en kostnadsfri og eksklusiv lisens til å kopiere, lagre og slette det opplastede objektet for analyseformål. Det opplastede objektet lagres i Kaspersky Labs systemer i opptil 90 dager, hvorpå det vil slettes og kan ikke gjenopprettes. Data sendes til Kaspersky Lab via sikre tilkoblinger. Den utleverte informasjonen beskyttes av rettighetshaveren i samsvar med de lovfestede kravene og kravene i personvernerklæringen. Nettstedet skal ikke brukes til å opprette data, kode eller tjenester for å oppdage, blokkere eller fjerne virus. Det er forbudt å forstyrre driften av nettstedet eller få tilgang til nettstedets tjenester på andre måter enn den tiltenkte (på udokumenterte måter). Bruk av nettstedet må være i samsvar med lovbestemte regler, som de gjeldende lovgivende instrumentene og eksport- og reeksportregler.

Opprettelse av brukerkonto Du må opprette en konto for å bruke nettstedet. Skriv inn e-postadressen din og velg et passord for å opprette kontoen din.

Brukerkontoinnstillinger Du kan endre e-postadressen eller passordet eller permanent fjerne kontoen under Administrer konto.

Hvor lenge vi lagrer personopplysningene dine

Det opplastede objektet lagres i Kaspersky Labs systemer i opptil 90 dager, hvorpå det vil slettes og kan ikke gjenopprettes.

Nettprat

Kategorier av personopplysninger

Vi behandler personopplysninger du gir oss for å yte tjenesten vi tilbyr og oppfylle forpliktelsene våre. Særlig:

  • data fra nettpraten, som IP-adressen din, tidspunkt og data i praten samt data for prateinnhold og opplastede filer, for å kunne yte tjenesten til deg.
  • Innhold i nettpraten du hadde med brukerstøtten vår (nettpratlogg) og eventuelle opplastede filer
  • e-postadresse, aktiveringskode og lisensnummer.

Hvor lenge vi lagrer personopplysningene dine

Vi sletter personopplysninger der det kreves av gjeldende lover. Nettpratloggdata med opplastede filer slettes 90 dager etter innsamling eller ved forespørsel.

Andre nettsider og skjemaer

Kategorier av personopplysninger

For å få tilgang til ulike innholdselementer, melde deg på begivenheter, teste produktene våre eller kontakte oss via kontakt- og støtteskjemaene, gir du oss personopplysninger som blant annet:

  • fornavn
  • etternavn
  • e-post
  • telefonnummer

Beskrivelse av tjenesten

Generelle vilkår. Kaspersky Lab gir deg herved rett til å bruke nettstedet og undersøke innholdet for privat bruk for å sikre at Kaspersky Lab-programvaren er kompatibel

Premium-innhold. For å få tilgang til innholdselementer som rapporter, videoer, påmelding til begivenheter eller spesifikt markedsføringsmateriale ber vi om fornavn, etternavn, e-postadresse og telefonnummer som obligatoriske personopplysninger for å få tilgang til dette premium-innholdet og gi deg ytterligere informasjon om annet innhold. Disse opplysningene brukes av Kasperskys regionale kontor som er ansvarlig for ditt område for å gi deg ytterligere informasjon om produkter og tjenester som kan være av interesse for deg. Påmeldingen er frivillig og du kan melde deg av når som helst ved å trykke på lenken for avmelding i e-posten. Ved avmelding slettes registreringsdataene dine og du vil ikke lenger ha tilgang til premium-innhold, med mindre du melder deg på igjen.

Gratis prøveversjoner Hvis du vil teste produktene våre, ber vi deg også om fornavn, etternavn, telefonnummer og e-postadresser. Denne informasjonen brukes til å sende deg aktiveringskoden og for å gi deg påminnelser mot slutten av prøveperioden. Du kan få en siste påminnelse om å kjøpe lisensen opptil 14 dager etter slutten av prøveperioden. Registrering for prøveversjonen er frivillig og du kan trekke tilbake samtykket når som helst ved å trykke på lenken for avmelding i e-posten. Når du melder deg av for prøveversjonen, sletter vi straks informasjonen din, med mindre du kjøper lisens.

Nyhetsbrev, gratis produktoppdateringer og spesielle tilbud. Hvis du har meldt deg på og gitt oss e-postadressen din og, i visse tilfeller, navn og etternavn, kommer vi til å bruke disse opplysningene til å gi deg ytterligere informasjon om produkter og tjenester, gratis produktoppdateringer og spesielle tilbud som kan være av interesse. Påmeldingen er frivillig og du kan melde deg av når som helst ved å trykke på lenken for avmelding som finnes i hver e-post. Da vil navnet og e-postadressen din slettes, og vi sender deg aldri denne typen e-poster igjen, med mindre du melder deg på igjen.

Kontaktskjemaer Hvis du vil kontakte oss via kontakt- og støtteskjemaene, ber vi deg om kontaktinformasjon (feltene markert med *), som vi eksklusivt behandler eller bruker i den grad det er nødvendig for å kontakte deg og gi deg informasjonen du vil ha. Du kan gi oss ytterligere informasjon (i feltene ikke markert med *), og disse vil også bli behandlet i samsvar med alle gjeldende datavernlover. Disse dataene videresendes til Kasperskys regionale avdelinger som er ansvarlig for ditt område. Kasperskys regionale avdeling bruker dataene for å komme i kontakt med deg.

Årlige kundeundersøkelser for brukere av teknisk støtte. Kaspersky Lab har årlige kundeundersøkelser for brukere av teknisk støtte for å forbedre kvaliteten på tjenesten. For å gjennomføre de årlige kundeundersøkelsene mottar vi følgende informasjon:

e-postadressen din, som lar oss identifisere deg som en bruker i databasen vår og koble dine meninger i undersøkelsen med kontaktene dine og historikken over forespørsler sendt til teknisk støtte.

bedømmelsen du gav teknisk støtte og forslag som kommer til å brukes til å forbedre kvaliteten på tjenestene som tilbys av Kaspersky Lab teknisk støtte.

Hvor lenge vi lagrer personopplysningene dine

Personopplysninger beholdes mens du bruker tjenesten, og slettes etter første forespørsel fra deg.

BRUKER VI INFORMASJONSKAPSLER ELLER SOSIALE TILLEGGSMODULER?

Vi bruker ulike typer informasjonskapsler (små tekstfiler som lagres i enheten din):

  • Informasjonskapsler for brukerinndata
  • Informasjonskapsler for autentisering
  • Informasjonskapsler for lagring av innstillinger og personlige innstillinger
  • Informasjonskapsler for ytelsescookies
  • Informasjonskapsler for sikkerhet (mot svindel)
  • Informasjonskapsler for tredjeparter til reklameformål
  • Informasjonskapsler for førstepartsanalyse
  • Informasjonskapsler for sporing av for sosiale tilleggsmoduler

Du kan konfigurere nettleseren slik at informasjonskapsler blokkeres eller systemet forteller deg når en nettside vil lagre informasjonskapsler. Merk at å blokkere informasjonskapsler kan føre til at du ikke kan bruke alle funksjonene på nettstedet.

Vi bruker ulike typer sosiale tilleggsmoduler. Her finner du en liste over informasjonskapsler på nettstedene våre og en tabell som forklarer de sosiale tilleggsmodulene vi bruker.

KASPERSKYS PRINSIPPER RUNDT DATAVERN

Nettstedene våre er hovedsakelig utformet på en måte som begrenser behandlingen av personopplysninger så mye som mulig. I visse tilfeller er vi forpliktet til å overføre personopplysningene dine til tredjeparter på grunn av relevante lovbestemte krav. Dette gjelder for eksempel når det er grunn til mistanke om kriminell oppførsel eller misbruk av nettstedet.

For noen av tjenestene vi tilbyr, vil vi kanskje bruke eksterne tjenesteytere. Hvis disse eksterne tjenesteyterne må få tilgang til personopplysninger, sørger vi for at tilgangen er begrenset til det som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten. Slike tjenesteytere må selvfølgelig også følge alle gjeldende lover om datavern.

Nettstedene våre inneholder flere koblinger til selskaper vi har et profesjonelt forhold med, særlig til leverandørene av nettbutikken vår. Vi er på ingen måte ansvarlige for at partnernes nettsteder er i samsvar med datavernlovene. For mer informasjon om datavern når du besøker slike nettsider, må du se de respektive selskapenes personvernerklæring på nettsidene deres.

HVOR VI BEHANDLER INFORMASJON

Personopplysningene som brukere leverer til Kaspersky Lab, kan behandles i følgende land, inkludert land utenfor EU eller EØS: Tyskland, Nederland, Frankrike, Storbritannia og Nord-Irland, Sveits, Canada, Singapore, Russland, Japan, USA, Mexico, Kina, Aserbajdsjan. Ifølge vår generelle bedriftspraksis blir data som mottas fra brukere i EU, behandlet på servere som befinner seg innenfor EU og Russland. Personopplysningene kan behandles på steder utenfor EU eller EØS, enkelte av disse stedene har ikke blitt fastsatt av EU-kommisjonen til å ha et tilstrekkelig databeskyttelsesnivå. I slike tilfeller overfører og gir vi ut opplysningene dine i samsvar med EU-kommisjonens bestemmelser om tilstrekkelig beskyttelsesnivå for visse land og standardkontraktene godkjent av EU-kommisjonen. Du kan be om en kopi av standardkontraktene – kontakt oss her.

Kaspersky Lab har iverksatt passende sikkerhetstiltak for å beskytte personopplysningene dine i tråd med beste praksis for sikkerhet og personvern, inkludert å ta i bruk EU-kommisjonens standardkontrakter for overføring av personopplysninger mellom selskapene i konsernet, slik at alle selskapene må beskytte personopplysninger som behandles fra EØS i tilsvarende grad som under EU-lovgivningen om databeskyttelse. Hvis vi deler personopplysningene dine med en tredjeparts tjenesteleverandør utenfor EØS og Sveits (som beskrevet i avsnittet «Deling av informasjonen din»), forplikter vi tredjeparten via en kontrakt til å iverksette tilstrekkelige sikkerhetstiltak for å beskytte informasjonen din.

MOTTAKERE OG LOVLIG GRUNNLAG FOR OVERFØRING

Vi leverer aldri data og gir aldri tilgang til data til statlige organisasjoner eller tredjeparter. Vi kan kun gi ut informasjon med strenge tilgangsrettigheter som følger:

  • innad i Kaspersky Lab-gruppen med selskaper. Personopplysningene dine vil brukes av våre ansatte og andre medarbeidere kun på nødvendig basis til formålene beskrevet ovenfor.
  • Vi kan også dele informasjonen din med leverandører som hjelper oss med å tilby tjenester. Disse vil behandle personopplysningene dine som databehandlere (artikkel 28 av GDPR) kun på våre vegne. Kategorier av slike mottakere inkluderer leverandører som tilbyr nettanalyse, databehandling, reklame, e-postdistribusjon, behandling av betaling, bestillingsoppfyllelse og andre tjenester

I slike tilfeller må disse selskapene holde seg til reglene våre om datavern og sikkerhet, og kan ikke bruke personopplysningene de mottar fra oss til noe annet formål.

Når vi gir opplysningene dine til Kaspersky Lab-gruppen med selskaper og tjenesteleverandørene utenfor EØS, gjør vi det på grunnlag av standardene i EU-kommisjonens godkjente standardkontrakter for eksport av personopplysninger og våre egne, høye standarder for datavern og respekt for personvernet ditt.

DINE RETTIGHETER OG PERSONOPPLYSNINGER OG HVORDAN DU UTØVER RETTIGHETENE DINE

Vi informerer deg om at du har visse rettigheter rundt personopplysningene vi lagrer om deg:

  • Rett til å bli informert. Du har rett til å få tydelig, gjennomsiktig og lett forståelig informasjon om hvordan vi bruker personopplysningene dine og hvilke rettigheter du har.
  • Rett til å få innsyn. Du kan få en kopi av personopplysningene vi behandler om deg og kontrollere at vi behandler dem på lovlig vis.
  • Rett til å få data korrigert. Du kan be om å få personopplysningene vi behandler om deg korrigert.
  • Rett til å få data slettet (Rett til å bli glemt). Du kan be oss om å slette eller fjerne personopplysninger hvis det ikke finnes noen god grunn for videre behandling av dem.
  • Rett til å begrense behandling. Du har rett til å be oss om å midlertidig avbryte behandlingen av personopplysningene dine, for eksempel hvis du vil at vi skal kontrollere riktigheten av personopplysningene eller grunnlaget for å behandle dem.
  • Rett til dataportabilitet. Du har rett til å be om å få personopplysningene dine overført. Vi gir deg eller en tredjepart du har valgt, personopplysningene dine i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinleselig format.
  • Rett til å protestere. Du kan når som helst protestere mot behandlingen av personopplysningene dine hvis behandlingen er basert på våre legitime interesser.
  • Rett til å trekke tilbake samtykke. Hvis du trekker tilbake samtykke, vil vi kanskje ikke kunne gi deg tilgang til visse spesifikke funksjonaliteter på nettstedet vårt. Vi advarer deg om dette når du trekker tilbake samtykket, hvis det er relevant.
  • Rett til å klage. Du har rett til å kontakte databeskyttelsesmyndigheten i landet ditt for å klage på databeskyttelsen og personverntiltakene våre
  • Rett til å deaktivere informasjonskapsler. Hvis du vil begrense eller blokkere alle informasjonskapsler vi setter på nettstedene våre, må du bruke det tilgjengelige verktøyet på den spesifikke nettstedet (hvis relevant), eller bruke Hjelp-funksjonen i nettleseren din for å lære hvordan du justerer innstillingene.

Hvis du vil utøve disse rettighetene, kan du ta kontakt med oss når som helst.

Vanligvis vil du ikke måtte betale for å få tilgang til personopplysningene dine (eller for å utøve de andre rettighetene). Med unntak av for tilbaketrekking av samtykke kan vi kreve et rimelig gebyr hvis forespørslene er åpenbart grunnløse, overdrevne eller gjentakende, eller vi kan nekte å etterkomme anmodningen.

Vi vil kanskje måtte be deg om spesifikk informasjon for å bekrefte identiteten din og sikre at du har rett til tilgang til personopplysningene dine (eller til å utøve de andre rettighetene dine). Dette sikkerhetstiltaket skal beskytte mot at personopplysningene dine ikke gis til personer som ikke har rett til dem. Vi vil kanskje kontakte deg for å be om videre informasjon om forespørselen for å raskere kunne gi deg et svar.

Vi forsøker å besvare alle legitime forespørsler innen én måned. Av og til vil det ta lenger enn en måned, som hvis forespørselen er særlig komplisert eller hvis du har mange forespørsler. I så fall gir vi deg beskjed og holder deg oppdatert.

KLAGER

Hvis du vil klage på denne personvernerklæringen eller på praksisen vår rundt personopplysningene dine, kan du kontakte oss her.

Hvis du mener behandlingen av personopplysningene dine bryter relevante lover om databeskyttelse, har du rett til å når som helst klage til en tilsynsmyndighet. Hvilken tilsynsmyndighet som er relevant for klagen din, kan variere med landet du bor i.