En robocall er en samtale som leverer forhåndsinnspilte meldinger gjennom programvare for automatisk oppringing til millioner av mennesker hver dag. Hvis du svarer på telefonen din og hører en innspilt melding i stedet for at en ekte person snakker, lytter du til en robocall.
Noen robocalls gir nyttig informasjon, for eksempel påminnelser om avtaler eller avbestilling av fly. For det meste prøver de å selge deg noe, og mange av dem er svindel.
Milliarder robocalls blir laget hver måned over hele verden, og de blir sett på som en plage. Teknologi gjør det billig og enkelt for telefonselgere og svindlere å lage robocalls over Internett, og det er derfor de er så utbredt.
Lovene varierer etter jurisdiksjon, så sjekk den juridiske statusen i ditt land.
I USA blir noen robocalls ansett som legitime. Disse omfatter:
For eksempel robocalls som forteller deg at flyet ditt er avlyst, eller påminner deg om en medisinsk avtale.
En bedrift som legitimt prøver å kreve inn gjeld, har lov til å bruke registrerte meldinger for å nå deg. Tjenester som prøver å selge tjenester for å redusere gjelden din, har det imidlertid ikke (og er sannsynligvis svindel).
For eksempel fra apotek som minner deg om å fylle ut resept.
Veldedighetsorganisasjoner kan ringe disse selv. Men hvis en veldedighet ansetter noen til å foreta robocalls på deres vegne, kan robocalls bare gå til tidligere givere eller medlemmer av veldedigheten. De må også inneholde et automatisert alternativ som lar deg stoppe fremtidige samtaler.
Robocalls som prøver å selge deg noe, er ulovlig, med mindre et selskap har ditt skriftlige samtykke til å ringe deg på den måten. For å få din tillatelse må selskapet være tydelig på at det ber om å kontakte deg ved hjelp av robocalls, og de kan ikke be deg godta samtalene som en betingelse for å motta et produkt eller en tjeneste. Hvis du gir tillatelse, har du rett til å melde deg av senere.
Robocalls som er designet for å lure eller svindle folk, er ulovlige uansett jurisdiksjoner. I januar 2020 ble Telephone Robocall Abuse Criminal Enforcement and Deterrence Act (TRACED) vedtatt med topartistøtte i USA og ga utvidede fullmakter til Federal Trade Commission for å avskrekke spam-samtaler. Loven øker bøter på robocall-svindel fra 1500 til så mye som 10 000 dollar per spamanrop.
Hvis du mottar en spamrobocall, er det beste å ikke svare. Hvis du svarer på anropet, blir nummeret ditt ansett som «bra» av svindlerne, selv om du ikke nødvendigvis faller for svindelen. De vil prøve igjen fordi de vet at noen i den andre enden er et potensielt offer for svindel. Jo sjeldnere du svarer, jo færre robocalls får du.
Vanskeligheten er imidlertid å vite når en samtale er en robocall og om robocallen er en spamrobocall.
I de senere år har falske samtaler blitt vanligere. Falske oppringere endrer bevisst navnet eller nummeret som vises som oppringer når de ringer. Ofte er dette for å etterligne et ekte firma eller en persons navn og for å lure deg til å ta samtalen. Når du trykker på svarknappen, bør du være forsiktig.
Du kan minimere risikoen for å bli lurt ved å følge disse tipsene:
Jo mindre du engasjerer deg, jo bedre. Hvis du snakker eller reagerer, kan samtalen bli merket som «live», og du vil bli utsatt for flere av dem.
Mange robocall-svindler starter med et spørsmål som «Hei, kan du høre meg?» der folk kan svare «ja» uten å tenke. De kan da lagre opptaket av bekreftelsen din og bruke den til falske aktiviteter. Så unngå å si ja der det er mulig.
Noen ganger ber robocalls deg om å gjøre ting, for eksempel «trykk 1 for å snakke med en live representant» eller «trykk 2 for å avslutte abonnementet» og så videre. Ved å følge instruksjonene bekrefter du overfor robocallers at du er et potensielt offer og inviterer til videre robocalls. Prøv å unngå å gjøre noe.
I USA kan du rapportere robocalls til Federal Trade Commission på donotcall.gov. Ved å rapportere nummeret som vises på oppringer-ID-en din, hjelper du FTC med å spore svindlerne bak samtalen. FTC tar telefonnumrene du rapporterer, og leverer dem til publikum hver virkedag. Dette hjelper telefonselskaper og andre partnere som jobber med løsninger for anropssperring. Rapporter hjelper også politi med å identifisere menneskene bak ulovlige samtaler.
Robocall-svindel kan gjøre betydelig skade. Selv om de ikke får kredittkortinformasjonen din, vil de kaste bort tiden din. Utvis forsiktighet hver gang du ser en ukjent innringer-ID. Hvis en bedrift ringer deg, kan du legge på, finne kontaktnummeret deres på nettsiden deres, og ringe dem tilbake for å sjekke om samtalen er legitim.
Dette anbefales ikke. Ikke bare kan du pådra deg høye kostnader ved å ringe et mulig betaltelefonnummer, men du signaliserer til spammere at du ringer fra et nummer som er i bruk, og ved å gjøre det inviterer du til flere spam-samtaler. Enhver kontakt du har med svindlerne, kan potensielt å gi dem informasjon de kan bruke til et angrep via sosial manipulering.
Begrepene «robocall» og «spam-samtale» brukes noen ganger om hverandre, men de kan bety litt forskjellige ting:
Typer av spam-anrop eller robocall-svindel inkluderer:
Et anrop som er falsk eller etterligner et lokalt eller kjent nummer. Dette er fordi svindlere vet at det er mer sannsynlig at du tar samtalen hvis du tror det er et lokalt eller kjent nummer.
I disse samtalene utgir svindlere og kriminelle seg for å være skattemyndighetene. De kan be deg om å betale en uekte skatteinnbetaling og potensielt hevde at personnummeret ditt kan bli slettet hvis du ikke gjør det. Innringerne bruker falske titler og registreringsnumre for å få samtalen til å virke legitim. I Storbritannia later de som om de er fra HMRC.
Samtaler fra falske veldedige organisasjoner som ber om donasjoner for å hjelpe områder eller mennesker rammet av sykdommer eller naturkatastrofer.
Denne typen samtaler kan starte med en melding om gratis eller billig ferie. Mottakerne blir deretter bedt om å legge inn kredittkortopplysningene sine for å godta gratisturen.
Disse samtalene kan fortelle deg at du ikke mottar den beste avtalen for helseforsikringen din, eller tilby deg rabatter på helseforsikringspakker. Deres egentlige formål er å lure deg til å gi personlig informasjon.
Svindeloppringeren tilbyr lån eller kredittkort for en liten forhåndsgebyr, ofte rettet mot personer med dårlig kreditt. Når gebyret er betalt, kommer lånet aldri.
Svindlerne later til å være fra en legitim virksomhet – som Apple eller andre høyt profilerte merker – som du har et forhold til. De ber deg om personlig informasjon som en legitim bedrift allerede ville hatt og ikke vil be om via telefon.
Svindlerne lover et gratis produkt eller en tjeneste, men ber om kredittkortnummeret ditt, som belastes månedlig.
Disse svindelsamtalene retter seg mot små bedrifter for å fortelle dem at oppføringen på Google er i ferd med å forsvinne. De truer med å markere selskapene som lukkede med mindre de betaler for unødvendige SEO-tjenester.
Disse spam-samtalene informerer eiere av små bedrifter om at de trenger å bekrefte en nettkartoppføring. Innringeren sier at de trenger sensitiv informasjon fra bedriften din for å fortsette oppføringen. De bruker deretter den informasjonen til å raide organisasjonens finansregnskap.
Hvis du bor i et område med en betydelig kinesisk befolkning, kan du motta robocalls på mandarin. For de som ikke snakker mandarin, er samtalene forvirrende. De som gjør det, og som følger instruksjonene fra robocalleren, risikerer å bli offer for svindel.
Temaet varierer, men ofte hevder robocalleren å være fra den kinesiske ambassaden og informerer mottakeren om et dokument de trenger å hente for å ivareta deres oppholdstillatelse. Den virkelige hensikten er å svindle penger fra ofrene.
Hvis du lurer på hva du skal gjøre med robocalls eller hvordan du blokkerer spam-anrop, finnes det noen tips:
For de som lurer på hvordan man kan blokkere spam-samtaler på iPhone, lar iOS-enheter deg forhindre at bestemte numre kontakter deg, eller hvis du foretrekker det, kan du videresende alle anrop fra ukjente kontakter direkte til telefonsvarer.
Slik blokkerer du et nummer på iPhone:
For å gjøre deg utilgjengelig for alle numre som ikke er i kontaktlisten din:
Prosessen du må følge for å blokkere spam-anrop på Android, ligner på den du bruker for iPhone.
Slik blokkerer du et nummer på Android-enheten din:
Slik blokkerer du ukjente numre på Android-enheten din:
Hvis du mottar robocalls på smarttelefonen din, kan du også vurdere å installere en tredjepartsapp for å blokkere eller i det minste varsle deg om dem. Det finnes forskjellige alternativer for både Android- og Apple-plattformene. Et produkt som Kaspersky Internet Security for Android har en samtalefilterfunksjon som lar deg blokkere uønskede samtaler.
Hva du kan gjøre for å beskytte fasttelefonen din, avhenger av typen:
Hvis du bruker en tradisjonell fasttelefon, kan du kjøpe og installere en enhet som blokkerer anrop. Anropsblokkerende enheter er vanligvis små bokser du fester til telefonen din. Noen enheter bruker svartelistedatabaser med kjente svindelnumre, men lar deg legge til numre du vil blokkere. Andre enheter baserer seg på at du oppretter og oppdaterer din egen svarteliste med numre du vil blokkere.
Hvis du bruker Voice Over Internet Protocol (VoIP) som fasttelefonteknologi, kan du kontakte tjenesteleverandøren din og spørre om de tilbyr programvare som forhindrer robocalls og i så fall hvilke alternativer og priser som er tilgjengelige. Selv om de ikke gjør det, kan de fremdeles gjøre det mulig for deg å merke uoppfordrede samtaler.
I USA kan du rapportere robocalls til Federal Trade Commission. Du kan også registrere nummeret ditt hos National Do Not Call Registry (husk at dette bare vil fungere for selskaper som følger loven – svindlere bryr seg ikke om nummeret ditt er registrert på denne måten).
I Storbritannia har Citizen’s Advice informasjon om rapportering av plagsomme anrop, inkludert rapportering til Telephone Preference Service. I Australia kan du sende inn en klage til Australian Communications and Media Authority. Andre jurisdiksjoner har lignende klageinstanser.
Relaterte artikler: