Ingen liker å motta søppelpost. Ikke bare er de plagsomme og tidkrevende, de kan også være farlige. Det anslås at 94 % av skadeprogramvaren leveres av søppelpost. Andre mulige farer omfatter spionprogramvare, phishing og løsepengevirus.
Løst definert er søppelpost meldinger du ikke ønsker å motta og som enten er kommersielle eller bedragerske. Søppelpost er like gammelt som internett og tross omfattende arbeid med å prøve å overvinne det, forblir det et problem. I denne oversikten forklarer vi hvordan man finner søppelpost, rapporterer den, blokkerer uønskede meldinger og hindrer slik post.
Noen ganger er en melding åpenbart søppelpost. Men hvis det ikke er tydelig, fins det nyttige tegn å se etter:
Kontroller senderens adresse
Det meste av søppelposten kommer fra e-postadresser som ikke gir mening eller ser ut som nonsens, f.eks. amazondeals@tX94002222aitx2.com eller lignende. Du ser hele e-postadressen ved å legge pekeren over senderens navn, som kan være stavet rart. Er du usikker på om en e-postadresse er ekte eller ikke, kan du søke på den i en søkemotor.
Tenk på hvilken informasjon det bes om
Ekte selskaper kontakter deg ikke plutselig for å be om personinformasjon, f.eks. bank- eller kredittkortopplysninger, personnummer osv. Generelt skal du behandle spontane meldinger som ber deg "bekrefte kontoinformasjon" eller"'oppdatere kontoinformasjon" forsiktig.
Om du trenger det, kan du gå til det relevante nettstedet selv – ved å taste adressen direkte inn i nettleseren eller søke på den med en søkemotor – og logge inn på kontoen din uten å klikke på lenken i e-posten.
Vær forsiktig om meldingen skaper en følelse av nødsfall
Spammere prøver ofte å utøve press ved å skape en følelse av nødsfall. Emnelinjen kan f.eks. inneholde ord som "haster" eller "umiddelbar handling påkrevd" for å presse deg til å handle.
Kontroller om e-posten bruker navnet ditt
Selv om noen søppelpostmeldinger er sofistikerte, er et potensielt dårlig tegn at man tiltales på en vag måte, f.eks. "Kjære verdifulle kunde" osv. Legitime selskaper du abonnerer på, vet navnet ditt og vil bruke det i e-poster.
Kontroller grammatikk og staving
Skrivefeil og dårlig grammatikk er varsellamper. Det er også merkelige formuleringer og uvanlig syntaks. Det kan komme av at e-posten har blitt oversatt gjennom Google Translate flere ganger.
Vær forsiktig med vedlegg
Legitime organisasjoner unngår å sende spontane e-poster med vedlegg siden det er kjent at de inneholder skadeprogramvare. Mottar du en e-post fra en ukjent avsender som ber deg åpne et vedlegg, er dette et tegn på søppelpost. Unngå å åpne vedlegg i ukjente e-poster i fall de laster ned skadeprogramvare på enheten din.
Søppelpost har ulike kategorier. Noen av de vanligste eksemplene omfatter:
Mens søppelpostfiltre – som vi forklarer under – kan hjelpe med å redusere søppelpost, kan du følge noen beste praksiser for å hindre at du mottar søppelpost i utgangspunktet. Dette omfatter:
Vær selektiv om hva du melder deg på:
Oppgi kun e-postadressen din til organisasjoner du stoler på. Når du oppgir den, bare meld deg på nyhetsbrev du ønsker å motta. Husk at hederlige selskaper gjør det lett å slutte å abonnere på markedsførings-e-poster.
Vær forsiktig med hvordan du deler e-postadresser:
Vi deler alle e-postadresser med venner, familie og arbeidskontakter. Men unngå legge den ut på offentlige fora eller sosiale medier, der både boter og spammere kan finne den. Prøv å bruke e-postadressen din til så få tjenester som mulig – kun de du virkelig bruker.
Bruk ulike e-postadresser til ulike formål:
For eksempel én e-postadresse for arbeid, en annen for nære venner og familie og en mindre viktig en for medlemskap og abonnementer. Hvis den siste avsløres, kan du slutte å bruke den, og den utgjør ingen risiko for de andre kontoene dine.
Vær forsiktig med hvordan du reagerer på søppelpost:
Om du kan unngå det, er det best å ikke klikke på eller åpne søppelpost. Slett meldinger du er usikker på om du er i tvil. Svar aldri på søppelpost – da forstår svindlerne at e-postadressen din er aktiv, og du får mer slik post. Klikk aldri på lenker eller åpne vedlegg i søppelpost, så du ikke laster ned skadeprogramvare eller blir offer for et phishingangrep.
Skal du avslutte abonnementer på søppelpost?
Avslutt abonnementet om det et nyhetsbrev fra et selskap du kjenner til og ikke lenger vil abonnere på. Men er det søppelpost, er det best å ikke avslutte (hvis denne muligheten fins). Dette er fordi all samhandling med spammere er ille – avslutter du et abonnement, vet de at du er et mulig mål. I noen tilfeller kan avslutningslenken være farlig. Det er best å slette søppelpost eller bruke filtre eller blokkering.
Kun det å slette e-poster hindrer ikke at du mottar andre. Men du kan lære opp e-post-leverandøren din til å gjenkjenne hvilke e-poster du vil se og hvilke ikke. Du gjør dette ved å bruke funksjoner som rapporterer søppelpost, noe som avhenger av e-post-leverandøren. Noen velkjente eksempler omfatter:
Rapportere en melding som søppelpost i Gmail-appen for Android og iOS-mobilenheter:
Over tid bør innboksen din lære å automatisk flitrere bort alle e-poster som de du har flagget, til mappen Søppelpost, som antakelig vil slette alt innhold som er eldre enn 30 dager.
Du bør også se i Søppelpost av og til for å sjekke om e-poster du ønsker, har havnet der ved en feil.
I tillegg til å markere meldinger som søppelpost kan du også bekjempe søppelpost ved å opprette filtre for dette. Igjen, de avhenger av e-postleverandøren – noen eksempler:
Konfigurere søppelpostfilteret for Gmail:
Konfigurere søppelpostfilteret for Outlook.com:
Konfigurere søppelpostfilteret for Apple Mail:
Konfigurere søppelpostfilteret for Thunderbird:
Noen ganger kan blokkering være et bedre alternativ når du ikke vil motta meldinger fra uønskede sendere. Du bør blokkere når du ikke lenger vil motta meldinger fra enkeltsendere – disse meldingene ser ikke ut som vanlig søppelpost, slik at de kan forvirre søppelpostfilteret mer enn de hjelper. Som kontrast har ikke søppelpost identifiserbare e-postadresser som forblir like, slik at blokkering ikke stopper søppelposten.
Prosessen for blokkering avhenger av e-postleverandør og enhet. For eksempel:
Blokkere uønskede e-poster med iPhone-kontakter:
Blokker uønskede e-poster med Post-appen:
Du kan avblokkere sendere ved å gå til Innstillinger > Post > Blokkert. Finn navnet til den blokkerte senderen og trykk Avblokker.
I tillegg til å utøve god e-postsikkerhet, bruke søppelpostfiltre og blokkere uønskede meldinger, her er tre trinn til du kan ta:
Aktiver flerfaktorautentisering
Bruk av flerfaktor- eller tofaktorautentisering betyr at selv om phishingangrep kompromitterer brukernavnet og passordet ditt, kan ikke hackere overvinne kravene om tilleggsautentisering knyttet til kontoen din.
Vurder å bruke et søppelpostfilter fra en tredjepart
E-postleverandøren din kan ha sitt eget filter, men bruk av programvare mot søppelpost kan gi et nytt lag med datasikkerhet. Dette er fordi e-postene går gjennom to søppelpostfiltre før de kommer til innboksen din. Så hvis søppelpost kommer gjennom ett filter, skal det andre fange den opp. Se etter et filter for søppelpost som fungerer med e-postleverandøren din.
Bruk effektiv antivirus-programvare
Anta at du blir offer for søppelpost ved å klikke på en skadelig lenke eller laste ned skadeprogramvare ved en feil. I så fall vil en god antivursløsning som Kaspersky Total Security gjenkjenne spionprogramvaren og hindre den i å skade enheten eller nettverket ditt.
Relaterte artikler: