Hopp til hovedinnholdet

Svært få av oss unnslipper plagsomme søppel-SMS-er. Ikke bare er uønskede SMS-er svært plagsomme, men i mange tilfeller er de svindel. Denne veiledningen forklarer hvordan du kan slå tilbake og redusere antall søppel-SMS-er og phishing-meldinger du mottar.

banner

Hva er søppel-SMS?

Søppelmeldinger er uoppfordrede og uønskede meldinger. Vanligvis kommer ikke søppel-SMS fra en annen telefon. De kommer hovedsakelig fra en datamaskin og sendes til telefonen din via en e-postadresse eller direktemeldinger. Siden de sendes på nett, er det enkelt for svindlere å sende dem. Det er et tallspill for svindlere – de sender ut store mengder meldinger samtidig, ofte til tilfeldig valgte eller autogenererte telefonnumre, og de trenger kun noen få svar for å få lønn for strevet.

Hva er robot-SMS-er?

Robot-SMS er en type søppel-SMS, men de er mindre forstyrrende enn robotanrop siden de er lettere å ignorere. Det er likevel plagsomt å høre lyden av en ny SMS og så se at det er en søppelmelding. Verre er det at søppel-SMS og robot-SMS-er ofte er begynnelsen på en svindel der avsenderne håper å oppnå personinformasjon om deg, som de kan bruke til svindel.

SMS-ene kan utsette deg for identitetstyveri og øke risikoen for at du ved et uhell laster ned skadeprogramvare på telefonen. De kan også føre til uønskede kostnader på telefonregningen hvis teleselskapet krever at du betaler for en SMS.

Eksempler på søppel-SMS-er

Ikke all søppel-SMS er svindel, men ofte er det det. Svindlere prøver å lure deg med flere ulike historier.

Her er noen vanlige eksempler:

  • Du har vunnet en premie, et gavekort eller en kupong du må innløse.
  • Du tilbys et kredittkort med lav eller ingen rente.
  • Du har betalt for mye og skal ha en refusjon, kanskje fra myndighetene, f.eks. Skatteetaten.
  • Kontoen din er deaktivert for å beskytte deg, og du må reaktivere den.
  • Du kan få hjelp til å betale studiegjelden din.
  • Det fins negativ informasjon på kredittvurderingen din som kan fjernes mot betaling.
  • Man har merket mistenkelig aktivitet på kontoen din, og du må gjøre noe.
  • Det er et problem med betalingsinformasjonen din – du må gjøre noe.
  • Det er en varsel om pakkelevering – slik at du må angi et leveringstidspunkt eller betale et gebyr for å motta den.
  • Du varsles om et kjøp eller transaksjon og bes om å svare om det ikke var deg.
  • Meldinger som "Bli rik fort!" eller "Vær din egen sjef".

Falske SMS-er prøver ofte å skynde på deg – f.eks. ved å påstå at "du må handle raskt" eller "du har bare to dager på å svare".

Vanligvis ber meldingene deg om å oppgi personinformasjon – f.eks. bank- eller kontoinformasjon eller personnummer – for å hente gaven eller motta tilbudet. Eller du kan bli bedt om å klikke på en lenke for å lære mer om problemet. Lenken fører deg til et falskt nettsted, der svindlere kan stjele akkreditivene dine om du logger inn.

Andre søppel-SMS-er kan installere spionprogramvare på telefonen din. Disse stjeler personlig formasjon uten at du vet det.

Hvordan vet du om en SMS er svindel?

Svindlere blir stadig flinkere til å få SMS-er til å virke ekte og bruker ofte teknologi som skjuler identiteten deres for å endre det viste anropernavnet. Dette kalles nummerspoofing. Når det er sagt, her er noen tegn på at en melding er svindel:

  • Uventet kontakt. Tenk på hvordan en organisasjon vanligvis kontakter deg. Er det ikke via SMS, kontakt dem direkte for å se om den er ekte. Husk at ekte organisasjoner ikke kontakter deg helt plutselig og ber om personlig eller økonomisk informasjon via SMS.
  • Stave- og grammatikkfeil. Om en melding virker uprofesjonell, tyder det på svindel. Ekte organisasjoner har sjelden påfallende stave- eller gramatikkfeil i kundekommunikasjonen.
  • Er meldingen relevant for deg? Om den for eksempel informerer deg om en pakkeleveranse: Har du bestilt eller venter du noe? Om den informerer om en premie: Har du deltatt i en konkurranse? Om den handler om et gavekort: Har du handlet på dette stedet før?

Tommelfingerregelen for all svindel, på nett eller ellers, er at om noe er for godt til å være sant, er det antakelig det.

Hvorfor får jeg søppel-SMS-er?

Svindlere kan få tak i mobilen din på mange måter slik at de kan sende søppel- og salgs-SMS-er:

  • De kan lage numre automatisk med teknologi – så selv om du har et splitter nytt nummer, kan du motta både robotanrop og robot-SMS-er.
  • Sosiale medier selger informasjon om deg. Populære og velkjente sosiale medier sporer deg på nett og leverer informasjonen til annonsører. Offentliggjør du telefonnummeret ditt på sosiale medier, fins det sannsynligvis på ulike markedsføringsdatabaser.
  • Det er mange grunner til at folk oppgir telefonnummeret sitt på nett, fyller ut nettskjemaer, blir med på konkurranser eller lojalitetsprogrammer osv. Når du legger ut mobilnummeret ditt på nett, kan det havne i gale hender.
  • I USA kan du ha ringt et 800-, 888- eller 900-nummer. Når du ringer telefonnumre med slike prefikser, registreres telefonnummeret ditt av et system for automatisk nummeridentifikasjon (ANI). I tillegg til å identifisere og lagre nummeret ditt kan ANI-systemet kombinere det men annen digital data om deg.

Og om du har svart på en søppel-SMS, selv ved et uhell, ble telefonnummeret ditt sannsynligvis merket som ekte og kan ha blitt solgt til andre utsendere, noe som øker sjansen for at du får flere søppelmeldinger.

Søppel-SMS

Hva gjør du om du mottar en søppel-SMS

1. Aldri svar


Svar aldri på noen søppel-SMS-er. Da bekrefter du for avsenderne at du er en virkelig person og et mulig mål. Noen ganger prøver avsenderne å lure deg til å svare ved å skrive: "Tast STOPP for å bli slettet fra forsendelseslisten" eller noe lignende. Ikke bli lurt av dette. Svarer du, får du sannsynligvis flere søppel-SMS-er og -anrop. Du bør ikke svare i det hele tatt.

2. Ikke klikk på noen lenker

Klikker du på en lenke i en søppelpost, kan du havne på en falsk nettside som kan stjele pengene dine eller info om deg. Nettsiden kan også infisere telefonen din med skadeprogramvare som kan spionere på deg og gjøre telefonen din langsommere ved å ta opp plass på telefonminnet.

3. Ikke oppgi personlig informasjon

Husk at legitime organisasjoner som banker og myndigheter ikke ber om person- eller økonomisk informasjon via uoppfordrede SMS-er. Så beskytt personinformasjonen din grundig og vær forsiktig med å legge den ut på nett. Vær forsiktig med SMS-er som ber deg "oppdatere" eller "bekrefte" kontoinformasjon.

4. Gå direkte inn på en organisasjons nettside

Kontakt angjeldende organisasjon direkte om du er usikker på om en SMS er ekte eller ikke. Du kan søke etter nettsiden deres med en søkemotor og klikke deg fra søkeresultatene. Du kan også taste adressen direkte inn i adresselinjen. Du kan også finne ut telefonnummeret deres og ringe dem for å kontrollere.

5. Rapporter svindleren

I Storbritannia kan du rapportere uønskede SMS-er eller robot-SMS-er til mobilselskapet ditt ved å videresende den uønskede SMS-en til 7726 (dette staves SPAM). Pass på at originalnummeret vises. Denne rapporteringsmetoden fungerer for de viktigste nettverksleverandørene. Du kan motta et automatisk svar med takk for rapporteringen og ev. videre instruksjoner. Det er gratis å sende SMS til 7726.

Du kan også rapportere søppel-SMS på meldingsappen din. Se etter alternativet for å rapportere søppelmeldinger:

6. Legg inn en klage


Det er ulovlig å sende uoppfordrede kommersielle meldinger til brukere uten deres samtykke. Den nøyaktige klageprosedyren avhenger av land/område. For eksempel:

Slik går du fram om du har blitt offer for en svindelmelding eller phishing-SMS

Hvis du tror at du kan ha gitt person- eller økonomisk informasjon til en svindler via en søppelmelding:

  • Varsle banken eller finansinstitusjonen umiddelbart.
  • Endre alle dine brukernavn og passord på alle konti.
  • Rapporter svindelen til telefonselskapet ditt – flere av kundene deres kan ha opplevd det samme, og de kan gjøre noe om de ser at andre også mottar søppel-SMS-er.
  • Varsle politiet om du har tapt penger.

Slik stopper du søppel-SMS

To enkle måter å unngå søppel-SMS på er å blokkere numre og bruke søppelfiltre på mobilenheten.

Blokkere numre

Det er lett å blokkere numre, selv om framgangsmåten kan variere med mobilens produsent, modell og operativsystem. Husk at svindlerne kan prøve å tekste deg fra det som virker som ulike numre hver gang – med spoofing – slik at det blir vanskeligere å blokkere dem manuelt.

Slik blokkerer du SMS på iPhone:

  • Åpne SMS-en fra nummeret du ønsker å blokkere og trykk på senderens nummer.
  • Klikk på info (i)-ikonet.
  • På skjermbildet Info klikker du på telefonnummeret, velger Blokker og Blokker kontakt.

Slik blokkerer du søppel-SMS-er på Android:

  • På en Android åpner du telefonappen og trykk på de tre prikkene i øverste høyre hjørne og velg "Innstillinger".
  • Trykk på "Blokker numre".
  • Du finner flere alternativer, inkludert ukjente numre, nylig bruke numre eller numre fra kontaktlisten din.
  • Velg nummeret du vil blokkere eller angi det manuelt.

Filtrer ukjente sendere

Du reduserer søppelmeldinger og robot-SMS-er på en annen måte ved å bruke søppelfiltre på mobilenheten din.

Filtrere søppelmeldinger på iPhone:

  • Gå til Innstillinger-appen og trykk på "Meldinger".
  • Skroll ned til du finner "Filtrer ukjente avsendere".
  • Skru det på ved å dra knappen til høyre. Alle meldinger fra et nummer som ikke er i kontaktlisten din, filtreres til fanen "Ukjente avsendere" under "Filtre".

Filtrere søppelmeldinger på Android:

  • Gå til meldingsappen og trykk på de tre prikkene øverst til høyre på skjermen.
  • Trykk "Innstillinger" -> "Beskyttelse mot søppelmeldinger".
  • Skroll ned til dun finner "Aktiver beskyttelse mot søppelmeldinger".
  • Skru det på ved å dra knappen til høyre.

Tips. Hvordan beskytte deg mot søppel-SMS-er

Ikke oppgi mobilnummeret ditt på nett hvis det ikke er nødvendig

Ofte ber nettskjemaer oss oppgi telefonnumre, men husk at informasjonen ofte kan havne på markedsføringslister eller -databaser. Om det ikke er nødvendig eller obligatorisk, ikke oppgi telefonnummeret ditt siden det reduserer antall uønskede SMS-er og anrop.

Ikke oppgi mobiltelefonnummeret ditt offentlig

Oppgi f.eks. ikke mobilnummeret på sosiale medier som Facebook, Twitter eller andre steder.

Hold øye med mobilregningen din

Gå gjennom mobilregningen din regelmessig. Ser du noen mistenkelige kostnader, kontakt telefonselskapet for å sjekke om du enten mottar eller uten å vite det sender søppelmeldinger fra telefonen.

Undersøk om telefonselskapet tilbyr anropsblokkering

Mange store selskaper tilbyr anropsblokkering som lar deg blokkere anrop fra ukjente i en viss periode. Flere apper fra tredjeparter kan blokkere søppel-SMS: bla.a. Nomorobo, Robokiller, Truecaller, TrapCall og andre. Men husk at bruker du disse appene, gir du dem info om deg selv.

Før nummeret ditt opp på et reservasjonsregister

Ordningene varierer fra land til land, men i USA har Federal Trade Commision (Den føderale handelskommisjonen) National Do Not Call Registry. Slik kan brukere unngå å motta uønskede SMS-er og anrop fra telefonselgere. Men merk at svindlere ikke respekterer registeret og sender svindel-SMS-er likevel.

Bruk virusbeskyttelse for telefoner

Det lagres så mye personinformasjon på smarttelefoner og nettbrett at man bør beskytte dem. Kaspersky Internet Security for Android og Kaspersky Security Cloud (som kan brukes på iOS-enheter) blokkerer mistenkelig apper, nettsteder og filer og hindrer spionprogrammer i å overvåke anrop og SMS-er. Det bekjemper også framtidige trusler med maskinlæring.

Søppelmeldinger og uønskede SMS-er er plagsomme og ofte begynnelsen på en svindel. Som alltid bør man både være oppmerksom og utøve god datahygiene for å beskytte seg.

Relaterte artikler:

Hva er søppel-SMS-er og hvordan bli kvitt søppel-SMS

Søppel-SMS-meldinger er plagsomme og kan ofte være svindel. Lær å rapportere søppel-SMS-er og hvordan blokkere tekstmeldinger på iPhone og Android.
Kaspersky Logo