Hopp til hovedinnholdet

Hva er trolling?

Et nettroll er noen som bevisst prøver å forårsake fornærmelse eller konflikt ved å publisere kontroversielle eller nedsettende kommentarer på nettet. Målet er som regel å opprøre andre eller provosere dem til å skrive sinte kommentarer som svar. Plattformer som er mål for troll inkluderer sosiale medier, forum og chatterom.

De fleste nettbaserte samfunn tillater brukere å opprette brukernavn som ikke er knyttet til deres virkelige identitet. Denne anonymiteten gjør det enklere for troll å unngå konsekvensene av handlingene sine. Motivasjonen bak trollingen kan variere, men målet er som regel å forstyrre en ellers høflig diskusjon.

I begynnelsen av internett ble trolling sett på som en mindre skadelig aktivitet – for eksempel ville eksisterende medlemmer av et forum forvirre nye medlemmer med interne vitser eller bevisst publisering av feil informasjon for å lokke folk inn i en meningsløs samtale. Med tiden har det utviklet seg til noe mørkere, og idag er det knyttet til ulike former for netthets.

Trolling er ikke det samme som å være uenig med andre eller uttrykke sterke meninger, som kan være vanlige aspekter av en sunn diskusjon. Trolling går langt utover det ved å bevisst forsøke å provosere frem sterke reaksjoner og ta ondsinnet glede i andres ubehag.

Opprinnelsen til begrepet «trolling» er omstridt: mange sier at det kommer fra en fisketeknikk kalt trolling, som innebærer å trekke en krok med agn gjennom vannet for å se hva som biter (i motsetning til «tråling,» som innebærer å trekke et garn). Andre tror at det refererer til trollene i skandinavisk folklore – brovoktere som bare ville la folk passere hvis de svarte riktig på et spørsmål.

Tegn på trolling

Det er ikke alltid enkelt å skille mellom trolling og noen som faktisk ønsker å argumentere om et emne. Tegn du må være OBS på omfatter:

Å bevege seg bort fra emnet:

Dette er for å irritere og forstyrre andre.

Ikke la ting gå:

De pleier å skrive igjen og igjen til de har provosert frem den responsen de ønsket.

Bruk av ikke-relaterte bilder eller memes:

De bruker memes, bilder og gifs for å svare andre, spesielt som svar på godt begrunnede, skriftlige innlegg.

Ignorerer bevis eller fakta:

De vil ikke anerkjenne fakta som motsier synspunktet deres.

Har en avvisende tone mot andre:

De tar en nedlatende eller konfronterende tone og avfeier alle motargumenter som en måte å provosere den andre parten på.

Denne listen er ikke uttømmende. Generelt sett, hvis noen virker uinteressert i en genuin, velmenende diskusjon og med vilje prøver å provosere, er de sannsynligvis et nettroll.

Slik håndterer du troll på sosiale medier

Nettroll kan være irriterende og ubehagelige, og det kan være vanskelig å vite hvordan man skal reagere. Hvis du lurer på hvordan man skal svare et troll, har vi noen tips til deg:

Ignorer dem

Det er et ordtak som sier: «ikke mat trollene» (don't feed the troll). Ofte blir troll motivert av oppmerksomhet og emosjonelle reaksjoner, noe som betyr at å svare på ubehagelige eller støtende kommentarer gir dem det de ønsker. Forsøk på å debattere med dem vil bare føre til mer trolling. Det er best å ignorere dem.

Blokker dem

De fleste sosiale medieplattformer har gjort det enkelt å blokkere andre brukere. Hvis et troll irriterer deg, kan du blokkere dem slik at du ikke lenger ser innleggene deres.

Rapporter dem

De fleste sosiale medieplattformer og nettforum lar deg rapportere andre brukere som oppfører seg krenkende eller hatefullt. Hvis rapporteringen er vellykket, kan trollet bli midlertidig suspendert eller kontoen deres permanent utestengt.

Tilpass personverninnstillingene dine

Hvis du synes sosiale medier blir for mye, kan du endre personverninnstillingene dine slik at kontoen din bare er synlig for eksisterende kontakter – med andre ord, ikke offentlig tilgjengelig. Vanligvis kan du også sette begrensninger for hvem som kan kommentere eller svare på innleggene dine hvis du ikke ønsker å delta i en debatt om noe du har lagt ut.

Hva er falske kontoer?

Falske kontoer er nettkontoer som ikke tilhører ekte brukere. Noen opprettes av satiriske årsaken, noen for svindel, og noen for å spre falske nyheter og desinformasjon.

Falske kontoer blir ofte drever av boter. Boter kontrolleres vanligvis av ondsinnede aktører for ulike formål, inkludert:

  • Å kunstig forsterke populariteten til en person eller bevegelse
  • Å påvirke politikk, inkludert valg
  • Å påvirke finansmarkeder
  • Forsøk på å tie andre
  • Spredning av søppelpost og phishing-angrep

Boter kan like, dele og kommentere på sosiale medieplattformer på samme måte som ekte brukere kan. Når de etterligner atferden til ekte brukere og aktivt deltar i offentlig diskurs, har sosiale medier-boter potensial til å være farlige – inkludert, hevder noen, å påvirke valgresultater.

Imidlertid er ikke alle profiler som drives av boter villedende: noen har en nyttig hensikt og er åpne om at de er boter. Og ikke alle falske kontoer blir drevet av boter – noen blir drevet av mennesker. Falske kontoer drevet av mennesker kan være imitasjonskontoer eller såkalte sokkedukker – kontoer som drives av eierne for å kritisere andre eller til og med rose seg selv.

Boter som er laget for å kunstig forsterke innlegg eller tweets, er ofte en del av et botnett – det vil si et nettverk av boter. De er programmert til å operere på lignende måte og følge de samme emnene og emneknaggene. Trollboter – kontrollert av ondsinnede aktører – har som mål å skape splittelse og mistillit. I tillegg til å fremme uenighet, forsøker de å skape en generell oppfatning av at «sannhet» ikke lenger eksisterer.

Det eksakte antallet sosiale medier-boter er ikke kjent, men det anslås at de utgjør mellom 5 og 15 % av kontoene. Den store mengden sosiale medier-boter, i tillegg til deres evne til å virke «ekte», gjør dem svært effektive for sitt tiltenkte formål. Mange mennesker oppdager ikke boter og reagerer på dem som om de er ekte brukere. Sosiale medier-boter kan prøve å koble til eller legge til andre brukere for å utvide nettverket sitt. Hvis du ikke kjenner personen og ikke har felles forbindelser, og forespørselen om tilkobling ikke inneholder en personlig melding, er det best å avslå en forespørsel om tilkobling.

Et uttrykk du noen ganger hører når det gjelder falske kontoer er «cyborg». En cyborg er en hybridkonto der et menneske periodisk tar over en botkonto for å svare på andre brukere og legge ut originalt innhold. Cyborger er mer kostbare og tidkrevende å operere, men de menneskelige inngrepene gjør det vanskeligere å identifisere kontoen som en bot.

Slik oppdager du falske kontoer

Det kan være vanskelig å avgjøre om du har å gjøre med en ekte person eller ikke på nettet. For å hjelpe deg med å avgjøre det, har vi noen tips om hvordan du kan oppdage en bot på sosiale medier:

Sjekk profilinformasjonen:

Botkonto-navn inneholder ofte strenger med tilsynelatende tilfeldige tall. De har ofte ikke et profilbilde, eller hvis de har det, kan det være et åpenbart arkivbilde eller kanskje et generisk bilde av et landskap eller et dyr (for eksempel). Hvis du mistenker at et profilbilde er falskt, kan du alltid gjøre et omvendt bildesøk – hvis det samme bildet dukker opp på flere profiler, er sjansene for at det er en bot høye.

Sjekk når profilen ble opprettet:

Hvis de nylig har blitt med på sosiale medier, kan det være et tegn på at kontoen bare ble opprettet for å fremme andres innlegg.

Sjekk antall følgere:

Hvis en konto nylig er opprettet og allerede følger tusenvis av andre kontoer, men bare har et lite antall følgere, kan det være et faresignal.

Hyppighet av innlegg:

Hvor ofte kommenterer, tweeter eller publiserer de innlegg? Botaktivitet er vanligvis mer intens enn en gjennomsnittlig bruker på sosiale medier, så et høyt volum av innlegg på kort tid kan være et tegn på at kontoen er automatisert.

Synspunkt:

Hvilke emner eller meninger pleier de vanligvis å skrive om? Hvis kontoen gjentar de samme problemstillingene gang på gang, kan den være programmert til å gjøre dette. Mange botkontoer legger ikke ut originalt innhold, men liker og deler eksisterende innhold – for å få det til å trende – noe som er et annet tegn.

Dårlig kvalitet på innholdet:

Skrivestilen kan virke unaturlig eller inneholde merkelig syntaks, noe som kan indikere at den er generert automatisk. Hvis det siteres data eller statistikk uten noen troverdig kilde. Hvis det er lenker til nyheter, kan de være fra falske nyhetssider i stedet for legitime nyhetskilder.

Spamaktig bruk av emneknagger:

På Twitter bruker botkontoer ofte mange emneknagger for å få emneknaggene til å trende. Å bruke mange emneknagger som ikke er relatert til innholdet i innlegget, er et potensielt tegn på botaktivitet. Vær oppmerksom på spamaktig bruk av emneknagger.

Igjen, denne listen er ikke uttømmende. Det er viktig å se på den generelle atferden til en konto, ikke bare en eller to egenskaper isolert sett. Ikke alle automatiserte kontoer er dårlige – noen er åpne om det og tjener en nyttig hensikt. Det eksisterer imidlertid skadelige botkontoer, derfor er det tilrådelig å ha en kritisk tilnærming til sosiale medier.

Slik rapporterer du falske kontoer

Hvis du støter på en falsk konto, vil rapportering hjelpe sosiale medieplattformer med å treffe tiltak. De fleste sosiale medieplattformer tilbyr en enkel måte å rapportere botkontoer på. For eksempel:

Slik rapporterer du en falsk Facebook-konto

  • Gå til profilen til den falske kontoen.
    • Hvis du ikke finner den, kan du prøve å søke etter navnet som brukes på profilen eller spørre vennene dine om de kan sende deg en lenke til den.
  • Klikk på de tre prikkene under forsidebildet og velg Få hjelp eller rapporter profil.
  • Følg instruksjonene på skjermen for falske kontoer for å rapportere den.

Hvis kontoen utgir seg for å være deg eller noen du kjenner, kan du lese mer om å rapportere den for etterligning.

Slik rapporterer du en falsk Instagram-konto

  • Gå til botens profil.
  • Trykk på de tre prikkene øverst i høyre hjørne og velg Rapporter.
  • På neste skjerm, velg Det er spam.
  • Dette vil blokkere kontoen fra følgerlisten din.

Slik rapporterer du en falsk Twitter-konto

  • Åpne botkontoens profil.
  • Klikk på ikonet med tre prikker øverst i høyre hjørne.
  • Velg Rapporter – du vil se en liste over mulige årsaker til rapportering.
  • Velg Det er mistenkelig eller spam.
  • På neste skjerm, velg Det er en falsk konto.

I tillegg til å være oppmerksom på troll, boter og falske kontoer, er en av de beste måtene å holde seg trygg på nettet ved å bruke en omfattende antivirusløsning. For eksempel beskytter Kaspersky Total Security mot hackere, virus og skadelig programvare og inkluderer en rekke personvernverktøy for å beskytte deg på alle fronter.

Relaterte artikler:

Slik håndterer du trolling, roboter og falske kontoer

Slik håndterer du troll på sosiale medier og slik svarer du et troll. Slik identifiserer du falske kontoer og botkontoer. Slik rapporterer du en falsk Facebook-konto.
Kaspersky Logo